Kunst & Media Bewaar

M wil niet op DWDD lijken, maar doet dat stiekem toch

M
M © NPO 1

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: M.

En toen was daar dan eindelijk M, de talkshow met een naam waarover maanden is gebrainstormd. Lekker kort pittige naam, alleen de hashtag #M bleek niet zo handig dus dat werd #ditism.

Het decor was dat van Van Oekels Discohoek, geleend uit het Omroepmuseum. En ook de naam van de begeleidingsband Thijs Boontjes Dans- en Show­orkest had uit de koker van Wim T. Schippers kunnen komen.

Natuurlijk gaat zo'n eerste aflevering stroef, zeker als je zo wanhopig spontaan wilt overkomen als Margriet van der Linden. Het leek wel of haar stem de hele uitzending een octaaf te hoog was van de zenuwen.

Lips zou ook nerveus zijn als hij in de zomer De Wereld Draait Door moest vervangen, maar vooral níet op DWDD wilde lijken. Dan zou hij vooral niet beginnen met een nabeschouwing van Boer Zoekt Vrouw, want veel meer DWDD dan dat kan een programma niet worden.

Het leek wel of haar stem de hele uitzending een octaaf te hoog was van de zenuwen

En half mei nog met de Bhagwandocumentaire Wild Wild Country komen aankakken is agendajournalistiek, maar dan wel van begin april.

Het misbruikverhaal van Arie Boomsma had Lips afgelopen weekend al in Volkskrant Magazine gelezen, maar, zoals Margriet erbij vertelde: 'niet iedereen leest de Volkskrant'.

Dus deed ze het halve interview dunnetjes over, om daarna met een gammel bruggetje van #metoo naar #fit te switchen, de titel van het nieuw boek van überfitte Arie.

Die maakte wel bijna meteen brandhout van het bordkartonnen jarenzeventigdecor door zich op te drukken op de tafel.

Lips geeft Margriet van der Linden nog het voordeel van de twijfel, maar als de redactie niet met originelere items komt, moet die op zomerreces worden gestuurd.

Reageren? hanlips@parool.nl

De kijkcijfers

De eerste aflevering van het nieuwe praatprogramma M van Margriet van der Linden heeft maandagavond op NPO1 847.000 kijkers getrokken.

Daarmee trok de show minder kijkers dan de opening van voorganger Tijd voor MAX, dat op 3 april op het DWDD-tijdslot debuteerde met een miljoen kijkers. De laatste uitzending van dit seizoen van de talkshow gepresenteerd door Martine van Os en Sybrand Niessen leverde vrijdagavond 893.000 kijkers op.

Het best bekeken programma van de maandagavond, na het NOS Journaal van 20.00 uur, was Spoorloos met ruim 1,2 miljoen kijkers.