GRONINGEN - Scholen moeten voortaan spijbelen van leerlingen via één landelijk digitaal loket melden. Dat maakt staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) maandag bekend. Van Bijsterveldt lanceert het plan tijdens een bezoek aan Noord-Holland, Friesland en Groningen, waar zij afspraken maakt om schooluitval terug te dringen.

Het verzuimloket is een beveiligde website waar scholen op één adres en op één manier verzuim melden. De IB-groep zorgt er voor dat iedere melding onmiddellijk bij de juiste gemeente komt. Dit scheelt scholen veel uitzoekwerk en tijd.

Gemeenten moeten op hun beurt snel ingrijpen zodra zij een melding ontvangen. Verzuim leidt vaak tot schooluitval. Het verzuimloket maakt het scholen makkelijker om spijbelaars te melden en letterlijk bij de les te houden. ''Dat is hard nodig, want hierdoor kan schooluitval worden voorkomen'', aldus Van Bijsterveldt.

De bewindsvrouw heeft het besluit tot één landelijk verzuimloket genomen op basis van een pilot in negen gemeenten. De ervaringen van deelnemende scholen en gemeenten zijn positief; het systeem is gebruikersvriendelijk en het melden van verzuim wordt daadwerkelijk een stuk makkelijker.

In de provincie Groningen wordt het verzuimloket het eerst (op 1 augustus) ingevoerd. Binnen één jaar moet heel Nederland op het verzuimloket zijn aangesloten.

Van Bijsterveldt wil maandag afspraken maken met scholen, gemeenten en RMC-regio's (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt) om het aantal nieuwe schooluitvallers de komende vier jaar met 40 procent terug te dringen. Voor elke schooluitvaller minder ontvangt de school een bedrag van het ministerie van 2000 euro. (ANP)