Kunst & Media Bewaar

Klimaatactivisten: 'Shell koopt zo een mooi imago'

Milieugroep Fossil Free Culture betoogt op het Museumplein tegen de samenwerking tussen Shell en het Van Gogh Museum
Milieugroep Fossil Free Culture betoogt op het Museumplein tegen de samenwerking tussen Shell en het Van Gogh Museum © Maarten Brante

Het partnerschap tussen het Van Gogh Museum en oliemaatschappij Shell is kwaadaardig, vinden klimaatactivisten. 'Een associatie met een museum doet het imago van een bedrijf goed.'

De internationaal hechte gemeenschap van cultureel bewuste klimaatactivisten slaakte in maart vorig jaar een overwinningskreet. Eindelijk, de keten tussen de milieuvervuilende grootindustrie en een nationale cultuurinstelling was gebroken.

Het Tate Modern in Londen liet namelijk ­weten dat het na dertig jaar geen sponsorgeld meer zou ontvangen van het Britse petroleumbedrijf BP. Officieel speelde het bij dat besluit geen rol dat activisten al meerdere keren met uitbundige betogingen hadden geprotesteerd tegen de sponsordeal.

Uit openbare bronnen is niet op te maken of en hoeveel geld Shell geeft aan het museum.