Kunst & Media Bewaar

Jeremy Clarkson geen presentator meer van Top Gear

Jeremy Clarkson geen presentator meer van Top Gear
© ANP

Jeremy Clarkson keert niet meer terug als presentator van het populaire Britse programma Top Gear. Het contract van de geschorste presentator wordt niet verlengd, zo liet de BBC vandaag weten.

Clarkson werd ruim twee weken geleden geschorst, omdat hij een 36-jarige producer zou hebben uitgescholden en geslagen uit onvrede over het avondeten. Een intern BBC-onderzoek heeft die misdragingen vastgesteld.

De 54-jarige presentator had eerder al waarschuwingen gekregen, inclusief 'een laatste' rond de opnames van een van de meest bekeken televisieprogramma's ooit. Het wordt in bijna de hele wereld uitgezonden, in Nederland door Veronica en in België door Canvas.

Kip met gouden eieren
BBC-chef Tony Hall zei vandaag dat hij Clarkson tot zijn grote spijt heeft moeten vertellen dat de Britse publieke omroep zijn contract niet verlengt. Hall zei dat het geen eenvoudige beslissing is geweest en dat hij zich ervan bewust is dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Top Gear was een kip met gouden eieren voor de BBC, via de shows en het gelijknamige succesvolle tijdschrift. Een miljoen mensen hebben een internetpetitie getekend voor het behoud van Clarkson als presentator en de tv-show zoals die sinds 2002 wordt gemaakt. Het waren 170 afleveringen.

Niet verder zonder Clarkson
Ook de Britse premier David Cameron heeft 'namens zijn kinderen' aangedrongen op het behoud van Top Gear met Clarkson. Groepen die Clarkson graag tartte in zijn show, zoals milieuactivisten en fietsers, zijn mogelijk minder treurig. Recente opmerkingen van Clarkson over de BBC wekken de indruk dat de presentator hoe dan ook genoeg had van de omroep.

De andere presentatoren, James May en Richard Hammond, willen naar verluidt het programma niet zonder Clarkson voortzetten. Clarkson heeft zijn bekendheid vooral te danken aan de tv-show, waaraan hij voor het eerst in 1988 als presentator meewerkte. Hij is ook columnist in Britse kranten. De tv-zender Sky zou Clarkson en de zijnen graag over willen nemen. De programmanaam Top Gear mogen ze niet 'meenemen'. Top Gear was voor het eerst op de buis op 22 april 1977 bij BBC Midlands.