Kunst & Media Bewaar

Grimm Gallery heeft nu ook een vestiging in New York

Organ Donor van Amerikaan Nick van Woert vormt de opening van Grimm New York
Organ Donor van Amerikaan Nick van Woert vormt de opening van Grimm New York © Gregory Carideo

Grimm Gallery heeft twee vestigingen in Amsterdam, in de Frans Halsstraat en op de Keizersgracht. Sinds begin deze maand is daar een locatie in New York bijgekomen.

Het is nog voor tweeën op een donderdagmiddag en op het turflijstje staan al dertig streepjes. Voor een ­galerie zijn dat veel bezoekers. Voor een nieuwe galerie in New York helemaal.

"Bij de opening was het zo druk dat mensen buiten stonden," vertelt Jorg Grimm, naamgever en eigenaar van de Amsterdamse Grimm Gallery die nu een vestiging heeft in het epicentrum van de internationale kunstwereld. "Zelfs de politie kwam langs. Je mag in New York niet op straat drinken dus werden er flink wat boetes uitgedeeld."

Langgekoesterde wens
Een locatie in New York is voor Grimm een langgekoesterde wens. Een jaar geleden begon de zoektocht naar een geschikt pand, begin deze maand opende Grimm New York. Een 350 vierkante meter grote ruimte op Bowery, ingeklemd tussen een stoelenwinkel en een elektronicaverkoper.

Dit is de rand van Chinatown en op het raam staat de galerienaam ook in Chinese karakters. Honderd meter verderop, schuin aan de overkant, staat het New Museum, hét ­museum als het gaat om cutting edge hedendaagse kunst.

Deze buurt is leuker, een beetje rauw

Jorg Grimm

"We wilden per se iets hebben in de Lower East Side, in de buurt van ­bevriende collega's," vertelt Grimm. "Chelsea staat bekend als de galeriewijk maar het is vreselijk duur en steeds meer winkels worden omgebouwd tot woningen. Deze buurt is leuker, een beetje rauw. Het zal hopelijk nog een tijdje duren voordat hier de gentrification toeslaat."

Minimalistisch
Het pand waar Grimm in zit, huisvestte eerst een handel in kookbenodigdheden. De vijf meter hoge muren werden gestuct en geverfd, de vloer geschuurd. Verder is er niet veel aan gedaan. De sfeer is minimalistisch, de uitstraling kaal en eerlijk.

Het is het perfecte decor voor de openingspresentatie Organ Donor van Nick van Woert, Amerikaan met ­Nederlandse voorouders. Hij laat werk zien dat voortborduurt op de ijzersterke tentoonstelling die hij ­vorig jaar had in het Haagse GEM. Flessen uitgevoerd in grijs beton, gladgestreken en ingelijste boombast, bijlen, takken, panelen met een groot gat erin - een wereld ergens tussen de droom van het Wilde Westen en de rancuneuze afzondering van de Unabomber.

In de kelder staat Van Woerts meest intrigerende creatie, een installatie van pikzwart metaal gecombineerd met kolen. Het nog niet gewitte souterrain krijgt er iets clandestiens door. Op deze plek zal in september Elizabeth Price haar nieuwste video tonen. Price won vijf jaar geleden de prestigieuze Turner Prize. Met dat wapenfeit past ze goed in de Grimmstal, die overloopt van internationaal erkend ­talent.

Risicospreiding
Grimm New York zal meestal twee ­solo's tegelijk presenteren. "Een kwestie van risicospreiding," noemt Grimm het. Op een enkeling na - Matthew Day Jackson bijvoorbeeld, die in New York wordt vertegenwoordigd door Hauser & Wirth - zullen er dezelfde kunstenaars worden ­getoond als in Amsterdam.

Er is een wisselwerking tussen beide ­steden maar de New Yorkse context is leidend. Zo krijgt fotograaf Dana Lixenberg een tentoonstelling in ­dezelfde periode dat ze bij Aperture Gallery een solo heeft.

"We onderscheiden ons door onze kunstenaars," stelt Grimm. "In een stad met meer dan duizend galeries moet dat ook. En vergeleken bij de echt grote spelers zijn we toch een soort start-up. Binnen vijf jaar moet duidelijk zijn of we er in slagen van New York een succes te maken."