Kunst & Media Bewaar

Free a Girl heeft de beste reclamecampagne van allemaal

Het Amsterdamse reclamebureau TBWA\NEBOKO was dinsdagavond de grote winnaar tijdens de uitreiking van de ADCN-Lampen in Paradiso. Hun campagne voor Free a Girl won de Grand Prix.

Maar liefst zeventig prijzen voor de creatieve industrie werden er gisteren in Paradiso uitgereikt tijdens het jaarlijkse awardfeestje van de Nederlandse communicatiewereld. 67 Lampen in goud, zilver of brons in de categorieën Advertising, Design en Craft, twee Talent Awards en één Grand Prix voor voor de grote winnaar vlogen in sneltreinvaart van het podium.

Het Amsterdamse reclamebureau TBWA\NEBOKO was spekkoper in Paradiso: voor de campagne 'How Charities Became Donors' voor organisatie Free a Girl werd het reclamebureau bekroond met de Grand Prix, en daarnaast werden er nog acht Lampen opgehaald. Een waardig kampioen. INDIE Amsterdam (7), J. Walter Thompson Amsterdam (5), N=5 (5) en Achtung! (ook 5) volgden op gepaste afstand.

Samen tegen kinderprostitutie
De winnende campagne, een concept van Billy Witbraad en Vanessa Burgmans, ging in mei van het afgelopen jaar viral. Waarom het een succes was? In plaats van het gebruikelijke handje-ophouden voor donaties, benaderde TBWA\NEBOKO een aantal grote goede doelen om ten dienste te staan van Free a Girl.

Niet door geld te geven, maar om hun merknaam voor één dag uit te lenen aan de campagne - op alle mogelijke kanalen. En dat gebeurde op 28 mei: onder anderen Unicef, het Rode Kruis en Dance4Life zetten zich toen in tegen kinderprostitutie. In één dag werd de campagne ruim 15 miljoen keer bekeken op social media, websites en billboards.

Creativiteit stimuleren
"Het niveau van de creatieve industrie in Nederland stijgt, maar moet nog verder omhoog om écht bij de wereldtop te horen," zei Dinesh Sonak, directeur van ADCN (Advertising Design Creativity the Netherlands).  Om dat in goede banen te leiden werden David Snellenberg (Dawn) en Richard van der Laken (De Designpolitie en What Design Can Do) gisteren nog vóór de ceremonie aangesteld als nieuwe voorzitters van ADCN. Zij namen het stokje over van Lode Schaeffer (INDIE).

De Lampen moeten daarbij een middel blijven om creativiteit stimuleren. Met tweehonderd genomineerden en zeventig winnaars werd er gisteren in Paradiso volop gestimuleerd.