Kunst & Media Bewaar

Een app met de pareltjes van de stad voor toeristen én Amsterdammers

De gratis (iPhone-)app is een laagdrempelig platform.
De gratis (iPhone-)app is een laagdrempelig platform. © Angelique Viester

De app Manyguide voorziet Amsterdammers en toeristen van tips voor een nieuw restaurant, goede schoenmaker of betrouwbare oppas.

De app Manyguide werd geboren uit frustratie: waarom is het toch zo ingewikkeld om een leuk restaurant of een fijne lunchplek te vinden in je eigen stad? "Als ik via Foursquare of Yelp op zoek ging, werd ik vaker teleurgesteld dan verrast," zegt Amsterdammer Maarten van den Biggelaar, die Manyguide met goede vriend Gunter Boutsen uit Brussel bedacht. "De informatie is meestal verouderd of klopt niet. Waarom dus niet de kennis van de mensen in de stad zelf gebruiken om goede, nieuwe adressen te ontdekken?"

De gratis (iPhone-)app is een laagdrempelig platform waar Amsterdammers en toeristen terecht kunnen om verborgen plekken of gouden tips uit te wisselen - van restaurant tot koffiebar en van goede kleermaker tot betrouwbare oppas. Elke vraag wordt beantwoord door een van de 350 persoonlijke gidsen: Amsterdammers die door Manyguide zijn geselecteerd op basis van hun expertise op een bepaald terrein, van culinaire of culturele kennis tot informatie over sporten in de stad en onafhankelijk tips geven.

Schoenmaker
Enkele vragen die tot nu toe via de app werden beantwoord: 'Waar vind ik een spa voor koppels?' 'Wie kent er een goede schoenmaker in Westerpark?' En 'Waar kan ik mijn Britse moeder mee naartoe nemen voor een typisch Nederlandse lunch?'

Hoe leuk is het om je eens te laten verrassen en een nieuwe plek in een andere buurt te ontdekken?

Maarten van den Biggelaar

Van den Biggelaar: "Het doel is elkaar helpen. En hoe leuk is het om je eens te laten verrassen, om uit je vaste patroon te stappen en een nieuwe plek in een andere buurt te ontdekken?"

Iedereen krijgt persoonlijk antwoord; dat onderscheidt de app van andere sites met tips van locals, aldus de maker. De app voegt vervolgens automatisch nog een afbeelding, contactgegevens, openingstijden en een plaatsbeschrijving van de getipte plek toe, zodat de informatie volledig is.

Zuinig volkje
Als je tevreden bent met de gegeven tip, kun je de gids belonen, met een like (zoals bij taxi-app Uber), maar ook met een fooi, variërend van een tot drie euro, via creditcardbetaling. Er wordt nog geen geld met de app verdiend en niks moet, al zijn Nederlanders volgens Van den Biggelaar geen 'tippers': "We blijven een zuinig volkje."

Meer tips van locals

Spotted by locals
Een reeks blogs met insidertips voor een stad, van zogenoemde spotters oftewel 'city loving locals'. Beschikbaar voor 39 Europese steden en 9 Noord-Amerikaanse. De spotters houden hun informatie regelmatig bij, dus die klopt altijd.

Trip4Real
Een online reisplatform dat locals tot gids transformeert en 'echte tours door echte mensen' organiseert. De site is actief in Rome, Parijs, Barcelona en Amsterdam.

Localeur
In twaalf steden delen twintig 'localeurs' hun kennis over een stad, wat er te doen is, waar je moet eten en drinken en meer. Ook leuk voor niet-toeristen.

Asknative
Hier kun je terecht met vragen als: waar vind ik de beste technoclub? Of: waar kan ik het beste 's ochtends gaan hardlopen? Ook zonder vraag kun je de app gebruiken voor tips.

Localfu
Website waarop locals - 'localfu's', experts op verschillende gebieden - een compleet reisplan voor je uitstippelen. Ze leveren alles voor een lokaal avontuur: adressen, foto's en kaarten.

Party with a Local
Vul in waar je naar op zoekt bent en je ziet zelfs feestbeestjes in de buurt, dé manier om te dure toeristenplekken te vermijden en meteen daar te belanden waar de locals uitgaan.

Van den Biggelaar is zelf ook gids. "Gisteren kreeg ik de vraag op welk terras de zon nog scheen. Ik zag dat de vraagsteller op de Postjesweg was, dus ik heb Edel getipt. Als gebruiker van de app vertrouw je onze experts, zoals je bij Peerby je buren vertrouwt." En wat als een gids niet in staat is om meteen te antwoorden? "Een vraag gaat altijd naar drie gidsen tegelijk, wie 'm het eerste oppikt, geeft antwoord. En als niemand antwoordt, is er altijd iemand op kantoor stand-by om de vraag te beantwoorden."

Van den Biggelaar ontwikkelde de app vanuit zijn bedrijf Bigglab, een adviesbureau dat zich sinds 2006 bezighoudt met het ontwikkelen van nieuwe bedrijven, diensten en producten. "Met een klein, jong team ontwikkel ik nu een betaalde versie, waarbij de service een stapje verder gaat. Als je een restaurant krijgt getipt, kun je er via de app ook meteen reserveren."

Manyguide is nu actief in Amsterdam en Brussel; uitbreiding naar wereldsteden als Parijs en Londen staat op de agenda. De app wordt momenteel zo'n honderd keer per dag gedownload. Dat aantal mag omhoog, vindt Van den Biggelaar, al klaagt hij niet. "Als je met iets nieuws begint, denk je dat de hele wereld staat te trappelen om jouw product te gebruiken, maar dat gaat niet vanzelf. Daar moet je voor vechten."