Kunst & Media Bewaar

Dit zijn de nominaties voor de World Press Photo

Een jongen wordt weggedragen uit voormalig IS-gebied door Iraakse militairen
Een jongen wordt weggedragen uit voormalig IS-gebied door Iraakse militairen © Ivor Prickett/The New York Times

Zes foto's van vijf fotografen zijn genomineerd voor de World Press Photo van het Jaar. Het is voor het eerst dat de organisatie in februari nominaties bekendmaakt in plaats van één winnaar.

"We willen meer aandacht voor meer foto's en meer fotografen," aldus directeur Lars Boering van het in Amsterdam gevestigde World Press Photo.

"Toen we de winnaar direct bekendmaakten, sorteerde dat één dag maximale aandacht voor één foto. De uitreiking in april was nog wel belangrijk voor de fotografen, maar leverde weinig publiciteit op; alle winnaars waren immers al bekend."

De uitreikingsceremonie op 12 april verandert ook van karakter; het moet 'een soort Oscaruitreiking voor de fotografie' worden, 'met meer spanning'. "Daar is behoefte aan," meent Boering.

"We verwachten dat er veel belangstelling zal zijn voor de live-registratie, niet alleen in Nederland maar ook internationaal."

Deze editie wordt overigens nog niet uitgezonden, "tv werkt nu eenmaal langzaam".

Drie weken
De genomineerde foto's zijn gekozen uit 73.044 inzendingen van 4.548 fotografen uit 125 verschillende landen.

De jury, die onder leiding staat van de Cubaanse fotograaf en art director Magdalena Herrera, deed er drie weken over om tot een oordeel te komen.

De jury koos twee beelden van Ivor Prickett, die de slag om Mosul al twee jaar vastlegt voor The New York Times.

Ook de verstilde foto van Adam Ferguson, van een 14-jarig Nigeriaans meisje dat door Boko Haram op een zelfmoordmissie was gestuurd, is gemaakt in opdracht van The New York Times. "Je ziet waar nog geld wordt uitgegeven aan fotografie," meent Boering. "Daar komt het beste naar boven."

De andere genomineerde foto's zijn gemaakt door Patrick Brown (dode lichamen van uit Myanmar gevluchte Rohingya's), Ronaldo Schemidt (een brandende demonstrant in Caracas) en Toby Melville.

De Reuters-fotograaf was 22 maart 2017 op de south bank van de Thames foto's aan het maken van het Britse parlement voor een verhaal over de brexit, toen er opeens een lichaam naast hem neerplofte. Melville belde onmiddellijk de hulpdiensten, daarna begon hij de nasleep te fotograferen van wat 'een terroristische aanslag in het hart van Londen' bleek te zijn.

Dinsdagavond, een paar uur nadat alle genomineerde foto's onder embargo naar de pers waren gestuurd, volgde een 'urgente update': persbureau Reuters had de organisatie verzocht een foto uit Melville's indringende serie te verwijderen.

"Deze foto is een paar dagen na de aanslag op verzoek van de familie van het slachtoffer uit de Reuters Pictures-databasegehaald. Hij is per ongeluk opgenomen in de inzending aan World Press Photo," aldus Rickey Rogers, 'global editor' van Reuters Pictures.

De foto is verwijderd, verder verandert er niets, aldus Boering: "Het proces is geweest en afgerond."

Drie Nederlandse fotografen
Tussen de genomineerden zijn drie Nederlandse fotografen. Wasteland, een fotoproject over de afvalstromen in steden als Jakarta, Sao Paolo en Amsterdam van de al twee keer bekroonde Kadir van Lohuizen, is genomineerd in de categorie 'milieu'.

Ich bin Waldviertel, een documentaireserie die Carla Kogelman in 2014 ook al een World Press Photo-onderscheiding opleverde, maakt kans in de categorie 'langetermijnprojecten'.

Sacred No More van natuurfotograaf Jasper Dost dingt mee in de categorie 'natuur - verhalen'.

Vorig jaar werd de winnende foto gemaakt door de Turkse AP-fotograaf Burhan Özbilici, die net als Melville bezig was met een routineklusje, toen tijdens de opening van een expositie in een galerie in Ankara een 22-jarige Turkse politieagent het vuur opende op de Russische ambassadeur.

Met ware doodsverachting maakte Özbilici vervolgens de foto van zijn leven van de moordenaar - strak in het pak, met een vingertje in de lucht, zoals John Travolta op de discovloer in Saturday Night Fever.