Kunst & Media Bewaar

Defensie adverteerde voor bijna een miljoen op GeenStijl

Rutger Castricum interviewde in 2008 voor GeenStijl de Nederlandse militairen in Tarin Kowt in de provincie Uruzgan.
Rutger Castricum interviewde in 2008 voor GeenStijl de Nederlandse militairen in Tarin Kowt in de provincie Uruzgan. © ANP

Het ministerie van Defensie heeft de afgelopen jaren voor bijna een miljoen euro geadverteerd op de websites GeenStijl en Dumpert, veel meer dan eerder gemeld.

Dat blijkt uit informatie van het ministerie, verkregen op verzoek van Het Parool.

Vorige maand liet Defensie weten voorlopig te stoppen met adverteren op GeenStijl en Dumpert vanwege het 'vrouwonvriendelijke karakter' van die websites. Dat gebeurde nadat 143 prominente vrouwen adverteerders opriepen hun geld elders te besteden.

De vrouwen reageerden op een actie van GeenStijl, dat reaguurders vroeg of ze een kritische journaliste van de Volkskrant zouden 'doen', waarbij de antwoorden werden voorzien van seksistisch commentaar.

900.000 euro
Defensie stopt met de advertenties, voornamelijk werving van militairen. Voor de sites, beide onderdeel van de Telegraaf Media Groep (TMG), is het terugtrekken van het ministerie als adverteerder een flinke financiële tegenvaller.

900.000

GeenStijl en Dumpert kregen ruim 900.000 euro binnen van Defensie

Alleen al in 2016 kregen ze in totaal 348.410 euro; 60.000 voor GeenStijl en 288.410 voor Dumpert, dat vooral video's vertoont.

In totaal adverteerde Defensie de afgelopen jaren voor ruim 900.000 euro op beide sites. In documenten die Defensie eerder vrijgaf, waren bedragen weggelaten waardoor het om een lager bedrag leek te gaan. De volledige cijfers zijn door Het Parool opgevraagd.

Ethiek
De oproep om te stoppen met adverteren vanwege het vrouwonvriendelijke karakter kost GeenStijl veel geld. Ook de Belastingdienst, Ikea, KWF Kankerbestrijding, de Nacht van de Vluchteling en Beter Bed lieten weten dat zij afhaken.

Vorige week zei Gert Ysebaert, topman van het Vlaamse Mediahuis, de nieuwe eigenaar van TMG, in de Volkskrant dat hij GeenStijl het liefst verkoopt. "Ieder weldenkend mens moet tegen dit soort teksten zijn. We willen ons concentreren op professionele journalistiek, en daar hoort een bepaalde ethiek bij," aldus de topman. "We zijn geen moraalridders, maar er zijn grenzen."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.