Kunst & Media Bewaar

Nieuwe code voor reclame op Youtube

Een groep Youtubers gaan een gedragscode volgen waarin staat dat ze voortaan gaan melden als ze worden betaald om ergens reclame voor te maken.

Met de 'Social Code: Youtube' willen ze duidelijkheid scheppen voor (jonge) kijkers, hun ouders, bedrijven en adverteerders.

De Youtubers laten voordat hun video begint een tekst zien waarin wordt vermeld dat er sprake is van reclame, of ze melden het tijdens hun filmpje. Ook in de beschrijving van de video staat dat er sprake is van een betaalde samenwerking. Dezelfde regels hanteren de Youtubers als ze een product of dienst gratis of met korting hebben gekregen. Ten slotte melden ze het ook als ze het besproken product zelf hebben betaald.

Wetgeving
Onder de Youtubers die zich aan de code gaan houden zijn Teske de Schepper (Teske), Dylan Haegens, Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh) en Christiaan Heinen (Prankster). Met de code, die is opgesteld in samenwerking met het Commissariaat voor de Media, lopen ze vooruit op wetgeving die eraan komt.

Zelfregulering
De mediawaakhond zegt blij te zijn met deze stap naar transparantie. "De Youtubers laten door deze vorm van zelfregulering zien dat zij hun verantwoordelijkheid willen nemen naar hun kijkers," zegt CvdM-voorzitter Madeleine de Cock Buning. Video's van Youtubers vallen niet onder het toezicht van het commissariaat. Mogelijk wordt dat in de toekomst anders.

Sinds 214 bestaat er al een Reclamecode Social Media, waarin staat hoe socialmediagebruikers om zouden moeten gaan met gesponsorde posts en gratis gekregen producten. Ook die code is niet bindend. 

Lees ook: MeisjeDjamila is populairste Youtubester: 'Als ik te braaf ben, is dat maar zo'