Kunst & Media Bewaar

De Persgroep koopt vergelijkingssite Independer

De Persgroep koopt vergelijkingssite Independer
© ANP

De Persgroep Nederland neemt prijsvergelijker Independer over van Achmea. Met de aankoop verdubbelt het mediabedrijf zijn online activiteiten.

"We willen het Nederlanders ietsje makkelijker maken bij het vinden van een baan, een auto, een apparaat en nu ook van financiën."

Het in 1999 opgerichte Independer, waar 300 mensen werken, blijft gevestigd in het voormalige Trosgebouw in Hilversum.

De Persgroep, onder meer de uitgever van Het Parool, maakt geen overnameprijs bekend. Eigenaar Achmea, dat in 2011 een meerderheidsbelang in de prijsvergelijker nam en dat twee jaar geleden uitbreidde naar 100 procent, houdt 150 miljoen euro over aan de verkoop.

We waren al langer op zoek naar aanvullingen op ons aanbod

Erik Roddenhof van de Persgroep

Jaarlijks vergelijken via Independer een miljoen Nederlanders zes miljoen keer keer verzekeringen, leningen, spaarrekeningen, hypotheken en pensioenen maar ook energiebedrijven of zorgaanbieders - als ziekenhuizen, tandartsen en klinieken. 

Zeventien miljoen keer wordt de dienst geraadpleegd voor aanvullend advies. Independer verdient geld via vergoedingen die het ontvangt van bedrijven of gebruikers als mensen via de site een contract afsluiten.

"Independer is de grootste prijsvergelijker op het gebied van persoonlijke financiën, leningen, energie en verzekeringen," zegt topman Erik Roddenhof van De Persgroep Nederland. "Zij brengen vragen van consumenten bij het aanbod van financiële bedrijven, zonder vooraf keuzes te maken. 

"Dat is eigenlijk hetzelfde dat we al doen met onze diensten als Nationale Vacaturebank, Intermediair, Tweakers, Hardware.info en Autotrack. We waren al langer op zoek naar aanvullingen op dat aanbod."

Moeilijke keuzes
"Al onze diensten helpen mensen om moeilijke keuzes te maken. We helpen mensen via onze kranten en websites al om nieuws te begrijpen, we bieden ze nu ook de diensten aan die ze nodig hebben om keuzes die daaruit voortkomen, beter te begrijpen."

"Neem de ziektekostenverzekeringen. Laatst was in het nieuws dat de premies gaan stijgen. Daar kunnen we nu met Independer advies over geven."

Voor Independer lost de overname een vervelend probleem op. "Ze stonden altijd al op afstand van Achmea, maar het was toch lastig dat ze een aandeelhouder hadden die ook klant was."

"De kennis op het gebied van verzekeringen en financiën zit in dat bedrijf zelf. Wij hebben inmiddels veel kaas gegeten van het verrijken van prijsvergelijkingen met aanvullende informatie. Al onze digitale diensten verschuiven van platte vergelijkingssites naar een rol als adviseur die naast prijzen ook veel aanvullende informatie biedt."

Het is beter om op plekken waar dat nodig is samenwerking te zoeken

Erik Roddenhof van de Persgroep

Roddenhof ziet ook mogelijkheden voor samenwerking tussen de nieuws­tak van het concern en de online adviesactiviteiten.

"Onder de voorwaarde dat ze beide onafhankelijk blijven. Natuurlijk kan Independer nu makkelijker adverteren bij onze media, andersom krijgen onze journalisten beter toegang tot de kennis die zij in huis hebben."

Roddenhof sluit niet uit dat in de toekomst meer overnames in de digitale wereld volgen. "We praten met honderden partijen. Alhoewel mijn financieel topman me wel tot voorzichtigheid maant."

Voorzichtigheid
Naast overnames slaat het mediabedrijf ook samenwerkingsverbanden, zoals onlangs met RTL - voor het bedenken en delen van onderwerpen en de digitale advertentiemarkt - en KLM (op het gebied van reizen en advertenties).

"In onze markt, met zulke grote spelers, kan je wel denken dat je alles wel even alleen oplost, maar het is beter om op plekken waar dat nodig is samenwerking te zoeken. We gaan met RTL kennis delen en reclameuitingen uitwisselen. Voor NDC verkopen we al advertenties. Je kunt ook zonder overnames succesvol samenwerken."