Kunst & Media Bewaar

De Jong en Klaasen maken voorstelling over 100 jaar moderne kunst

Decors, door Steef de Jong zelf geknipt en geplakt, zijn belangrijk in de Modern Art Revue
Decors, door Steef de Jong zelf geknipt en geplakt, zijn belangrijk in de Modern Art Revue © Tim Stet

Het atelier van theatermaker Steef de Jong in Haarlem heeft wel wat van een museumdepot. Hij en cabaretier/acteur Alex Klaasen werkten er de afgelopen weken aan hun Modern Art Revue. Vandaag is de première in Bellevue.

"Het begon eigenlijk met Jan Schoon­hoven," vertelt Steef de Jong. "Dat is wel echt mijn held. Die man heeft zijn hele leven overdag bij de post gewerkt en 's avonds knutselde hij thuis die kunst in elkaar, dat vind ik ontroerend mooi. Het is heel strak, maar je ziet gewoon de bobbeltjes en de randjes. Een knutselwerkje eigenlijk."

Bezoekers van zijn voorstellingen zullen dat knippen en plakken ook in De Jongs eigen werk herkennen, zoals in zijn succesvolle eenmans­operettes Ludwig en Straussvogel. De Jong: "Ja dat geknip en geplak, daar voel ik me wel verwant mee, alleen overdag als postbode werken lijkt mij wat minder."

Alex Klaasen: "Ja, hadden we een dag gerepeteerd, had ik hem de hele dag laten dansen, wilde hij 's avonds nog zitten knutselen. Geintje. Deze hele voorstelling is Steefs idee. Ik zag hem op de Parade met Ludwig en dat vond ik heel inspirerend. Leek me leuk om samen te werken."

Pispot van Duchamp
De Jong: 'Ik was al in gesprek met ­Bellevue voor een lunchvoorstelling over kunst, meer dan de titel Modern Art Revue was er nog niet. Vlak daarvoor had ik met Alex een duet gedaan in onze kerstshow. Dat was zo goed bevallen, ik wilde hem er graag bij."

Alex is van de typetjes, die vermijd ik in mijn shows

Alex Klaasen is gewend veel meer vanuit de tekst te werken, maar de ­samenwerking met De Jong loopt volgens hem op rolletjes: "Vorige week deden we een doorloop waarin we precies wisten waar elk decorstuk en rekwisiet moest zijn, terwijl sommige scènes nog helemaal geen tekst hadden en dat is voor mij heel gek! Maar ik denk de hele tijd: ik ga er gewoon in mee, want het is óók een methode."

Steef de Jong leert weer veel van Klaasen: "Dansen, souplesse, hoe je je zo snel mogelijk kunt verkleden. Hij is van de typetjes, die vermijd ik in mijn eigen voorstellingen, maar nu probeer ik het ook."

Interviews
De Modern Art Revue viert de verjaardag van de moderne kunst. Want die is jarig, althans volgens Klaasen en De Jong: "Honderd jaar! We rekenen vanaf de pispot van Duchamp en die was in 1917. Dat is wel een mooi ijkpunt in de kunstgeschiedenis natuurlijk."

Klaasen vult aan: "Alle 'ismes', van fauvisme tot kubisme, bezingen we in het openingslied. Maar we doen ook Marina Abramovic. Eerst dacht ik: wat een rare vrouw. Ik had wat interviews uitgeschreven en wilde daar een komische twist aan geven, maar het is zo goed wat ze zegt! Zo wordt het bijna de performance dat Marina Abramovic zichzelf laat praten door iemand anders. Dat vind ik weer bijna een soort kunst.

Het gaat er juist ook over hoe eigenaardig de modernekunstwereld eigenlijk is en wat voor gekke dingen erin gebeuren

Steef de Jong: "Het gaat er juist ook over hoe eigenaardig de modernekunstwereld eigenlijk is en wat voor gekke dingen erin gebeuren. Maar als je iets meer moeite doet, hoe ontzettend mooi of bijzonder iets dan kan zijn."

Guggenheim
Klaasen ziet een langere samenwerking best zitten: "Zou ik me best ­kunnen voorstellen, maar we gaan natuurlijk dit eerst járen spelen in musea over de hele wereld."

Het Parool krijgt een sneak preview tussen de schuifdeuren van het atelier/repetitielokaal. Klaasen en De Jong als dansende suppoosten met strohoedjes en daarna, door de uitgedeelde verrekijker, uitzicht op een bordkartonnen Guggenheim in New York, inclusief de straatgeluiden en uitgeknipte autootjes op de avenue. Het is vintage Steef de Jong.

Alex Klaasen licht toe: "Er is ook nog een filmpje in het begin, daarin speelt Steef een museumdirectrice en ik een Chinese kunstenaar die de tentoonstelling de Modern Art Revue heeft ingericht. Hij heeft bedacht dat die twee suppoosten die revue moeten uitvoeren." De Jong: "Ja, zo ga je de voorstelling in. Wij dansen als die suppoosten wat die Chinese kunstenaar heeft bedacht."

En zo worden ze zelf onderdeel van een modern kunstwerk. Klaasen: "Een levende tentoonstelling, nee een dansende tentoonstelling." De Jong knikt: "Ja, dat is een mooie ondertitel."

Modern Art Revue, t/m 13 mei in ­Theater Bellevue.