Kunst & Media Bewaar

De gorilla die veelvuldig in beeld liep, was Lips niet opgevallen

Mindf*ck
Mindf*ck © Avrotros

Veel kijkers zullen de komende tijd met grote argwaan de supermarkt binnen stappen.

Noch die blauwe Zaanse grutter noch zijn concurrenten hebben we vertrouwd. En terecht, toonde illusionist Victor Mids gisteren in het nieuwe programma Mindf*ck. Achter de inrichting van de supermarkten zit een complete psychologische theorie. Vanaf het moment dat we binnenstappen, worden we gemanipuleerd. Zo staan brood, zuivel en vlees zo ver mogelijk uit elkaar om je zo lang mogelijk in de winkel te houden, en staan de producten met de hoogste winstmarge op ooghoogte. En ook muziek heeft invloed: bij Duitse muziek in de winkel wordt meer Duitse wijn verkocht en bij Italiaanse muziek meer Italiaanse.

Mids, tevens arts, maakte handig gebruik van die trucs en beïnvloeding van het onderbewustzijn om te voorspellen wat een winkelende jongeman in zijn boodschappenmandje zou stoppen. Zo waren door de hele winkel posters te zien met een mandje met alle gekozen producten erin. Veel kijkers zullen de komende tijd met grote argwaan de supermarkt binnen stappen. Vertrouw niemand!

Mids toonde ook knappe goocheltrucs op straat, vergelijkbaar met die van de Britse goochelaar Dynamo. Maar het zijn die kleine inkijkjes in manipulatie, beïnvloeding en psychologie en het gebruik van zijn medische kennis die Mindf*ck leuker maken dan andere programma's over illusionisme.

En aan het einde heeft hij ook de kijker nog te pakken. Die man in gorillapak die veelvuldig in beeld liep, was Lips in elk geval niet opgevallen.

Han Lips is televisierecensent bij Het Parool: h.lips@parool.nl

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.