Kunst & Media Bewaar

De Gaykrant maakt herstart, conflict dreigt

De Gaykrant wordt nieuw leven ingeblazen.
De Gaykrant wordt nieuw leven ingeblazen. © Screenshot Gaykrant

De Gaykrant wordt nieuw leven ingeblazen door ondernemers Hans Prummel en Richard Otto. Dat leidt tot onvrede bij uitgever Edwin Reinerie, die in 2013 de overblijfselen van het blad kocht.

In 2013 kocht Edwin Reinerie, uitgever van onder meer tijdschrift Winq (Media MANsion), samen met Gaygroup en tv-zender OUTTV de Gaykrant van de curator nadat de titel failliet was gegaan onder Henk Krol. Reinerie probeerde het blad nieuw leven in te blazen, maar toen dat na een half jaar geen succes bleek, voegde hij de Gaykrant samen met Winq. De merknaam verdween.

Mediaondernemers Hans Prummel en Richard Otto legden onlangs de merknaam vast en maken nu online een comeback met het platform DeGaykrant.nl.

Otto: "We vinden het belangrijk dat nieuwe generaties beseffen hoe homo-emancipatie zich ontwikkeld heeft. De agressie tegen homo's is stuitend. Steeds minder homoseksuelen durven nog hand in hand te lopen op straat."

"De geweldsincidenten maken duidelijk dat de emancipatie van homo's, lesbiennes en transgenders onder druk staat. Delicten komen wel in de krant, maar wat er na een mishandeling gebeurt niet. Dat willen we graag laten zien met onderzoeksjournalistieke verhalen. Wat doet de politiek? Hoe ziet de nasleep eruit?"  

Merkenregister
Het eerste artikel staat inmiddels live, maar Prummel en Otto zijn nog op zoek naar fondsen en donaties die hun nieuw opgerichte stichting willen steunen. Het platform heeft al een aantal ambassadeurs onder wie radio-dj Barry Paf, Stichting Amsterdam Gaypride-voorzitter Frits Huffnagel en EenVandaag-journalist Lammert de Bruin.

De lancering van DeGaykrant.nl schiet in het verkeerde keelgat bij Media MANsion-uitgever Edwin Reinerie, die in 2013 het Gaykrantarchief kocht van de curator.

Hij heeft nog wel een gesprek gevoerd met Prummel en Otto, maar distantieert zich van de nieuwe titel.

"Een doorstart van de Gaykrant als zelfstandige titel is in 2013 niet gelukt, maar wij beschouwen het nog wel als ons merk. Deze heren zijn achter mijn rug om naar het merkenregister gegaan en zagen dat de merknaam vrij was. Toen ze hem hadden vastgelegd, wilden ze wel praten over wat we voor elkaar kunnen betekenen. Maar ik heb er geen vertrouwen in: er is geen geld, geen redactie en geen knowhow."

Juridische stappen
Otto kan zich niet vinden in de lezing van Reinerie. "Media MANson is nooit merkeigenaar geweest van de Gaykrant. We hebben een goed gesprek gehad met Edwin en hebben hem een bestuursfunctie aangeboden. Daarvoor heeft hij bedankt."

"Er is wat ons betreft geen probleem, het aanbod staat nog steeds open. Wij zijn een stichting, hebben geen roze dollartekens in onze ogen. Ik vind het jammer dat de lancering nu een negatieve bijklank krijgt. De emancipatiedoelstellingen zouden voor iedereen het belangrijkst moeten zijn."

Media MANson-uitgever Reinerie spreekt van je reinste onzin. "Ik omarm die doelen iedere dag met Winq, Gay.nl en Attitude. Ik overweeg juridische stappen. Ik heb daar geen zin in, maar als er nu geld in de Gaykrant wordt gestoken, moet ik gaan concurreren met mijn eigen merk."