AALSMEER - Veertig procent van de bloemen die via veiling FloraHolland van eigenaar wisselt, wordt geveild via het internet. Foto's bepalen de keuze van de handelaren.

De bloemenopkopers op de grootste bloemen- en plantenveiling ter wereld hoeven niet meer in de veilingbankjes te zitten. De sierteeltgewassen blijven in de koeling.
''Dat virtueel veilen gebeurt op basis van foto's,'' zegt directeur Timo Huges van FloraHolland, voortgekomen uit een fusie van de veilingen in Naaldwijk en Aalsmeer.
''Dat is beter voor de kwaliteit van de bloemen en planten en handig voor de klanten, die via internet vanuit hun eigen kantoor kunnen meebieden tijdens het traditionele klokveilen''
FloraHolland presenteerde vandaag de jaarcijfers, de eerste sinds de fusie in januari 2008. De gecombineerde omzet groeide met 4,4 procent tot ruim vier miljard euro. Er gingen elf miljard snijbloemen en 1,2 miljard kamer- en tuinplanten de deur uit.
Ondanks de fusiekosten van 15 miljoen euro maakte het bedrijf 5 miljoen euro winst. Huges: ''FloraHolland is geen op winst gerichte organisatie. Wij zijn een marktplaats waar wij voor onze leden - telers en kwekers - de beste prijs proberen te krijgen. Een redelijke winst is wel nodig om gezond te blijven.''
Van de 15 miljoen fusiekosten ging tien miljoen op aan het op elkaar afstemmen van de logistieke systemen in de zes vestigingen.