Kunst & Media Bewaar

Blendle lanceert nieuwe dienst maar draait nog wel verlies

Blendle-oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn.
Blendle-oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn. © Mark Horn

Digitale kiosk Blendle lanceert donderdagmiddag Blendle Premium, dat voor een vast bedrag per maand toegang biedt tot een gepersonaliseerde selectie artikelen uit meer dan 120 titels. NRC doet (voorlopig) niet mee.

Hoewel de vergelijking met het Spotify-model op de loer ligt, geeft Blendle Premium geen onbeperkte toegang tot álle verhalen uit de titels in de digitale kiosk.

De gebruiker krijgt voor €9,99 per maand dagelijks twintig gepersonaliseerde artikelen te lezen, afkomstig uit verschillende titels. "Als je echt fan bent van één krant of tijdschrift, loont het nog steeds om een krantenabonnement te nemen," zegt mede-oprichter Alexander Klöpping.

Blendle-nieuwsbrief
"We richten ons met Blendle Premium vooral op jonge mensen die niet per se loyaal zijn aan een individuele titel en er tussen alle gratis nieuwssites niet altijd in slagen de weg te vinden naar goeie journalistieke artikelen. Net zoals bij muziek (Spotify) en films en series (Netflix) verwachten zij dat die 'content' gepersonaliseerd en hapklaar wordt aangeboden."

Het idee voor Premium is ontstaan uit de Blendle-nieuwsbrief, waarin dagelijks de meest opvallende verhalen uit kranten en tijdschriften worden geselecteerd. Een nieuw team van data-onderzoekers heeft een algoritme gecreëerd dat rekening houdt met persoonlijke interesses en het leesgedrag van de gebruiker.

Klöpping: "Het algoritme is overigens niet heilig. Onze redactie heeft de mogelijkheid te overrulen en stukken te selecteren die misschien niet direct bij jouw voorkeur passen, maar wel de moeite van het lezen waard zijn. Zo voorkom je dat er een filterbubbel - waarbij je alleen nog dingen leest die in jouw belevingswereld passen - ontstaat."

Paper
Blendle Premium doet in veel denken aan Paper, een Persgroepinitiatief dat nooit helemaal van de grond kwam, maar desondanks vorig jaar werd overgenomen door Blendle. Klöpping: "Je zou Paper de geestelijk vader kunnen noemen. Maar Paper moest het doen met enkel Persgroeptitels - onder andere Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool. Premium geeft toegang tot artikelen uit 120 titels en ziet er totaal anders uit."

"Als we alleen actief in Nederland zouden zijn, zouden we winst maken."

Alexander Klöpping, mede-oprichter Blendle

Er ontbreekt overigens wel een grote speler in Premium: NRC doet (nog) niet mee. Dat zou zomaar eens te maken kunnen hebben met de opbrengsten: van de €9,99 per maand gaat 70 procent naar de uitgevers. Per twintig artikelen kunnen dat vele verschillende uitgevers zijn, die alleen betaald krijgen als de gebruiker de van hen afkomstige artikelen ook daadwerkelijk leest.

150.000 gebruikers
Ondertussen blijft betalen per artikel gewoon mogelijk. Blendle heeft inmiddels 150.000 gebruikers die minimaal één keer hun portemonnee hebben opgewaardeerd. Cijfers van het aantal gebruikers dat actiever is dan dat, geeft Klöpping niet.

Wordt er inmiddels winst gemaakt? "Het korte antwoord is: nee. Het lange antwoord is: nee, natuurlijk niet. We investeren momenteel veel in de internationale uitbreiding, experimenteren erop los, en stellen voortdurend nieuwe mensen aan. Dat kost geld." 

Ontwikkeling
In 2014 investeerden uitgeversconcerns The New York Times en Axel Springer drie miljoen euro in de ontwikkeling van Blendle. Klöpping: "Als we alleen actief in Nederland zouden zijn, zouden we winst maken. Het feit dat we afgelopen jaar miljoenen euro's konden overmaken aan uitgevers, laat zien dat we stappen in de goede richting zetten. Het is duidelijk dat hét betaalmodel om mensen te laten betalen voor goede journalistiek nog niet gevonden is, maar we zijn onderweg. "