Kunst & Media Bewaar

Bioscoopbezoek voor het eerst in 10 jaar geslonken

Bon Bini Holland 2, met Jandino Asporaat was vorig jaar de best bezochte Nederlandse film.
Bon Bini Holland 2, met Jandino Asporaat was vorig jaar de best bezochte Nederlandse film. ©

Het aantal bioscoopbezoeken in Nederland is vorig jaar voor het eerst in tien jaar geslonken. In het najaar zorgden muziekfilms als Bohemian Rhapsody en A Star is Born nog voor een kleine inhaalslag.

Het aantal bioscoopbezoeken in Nederland is voor het eerst in tien jaar geslonken, van ruim 36 miljoen naar iets meer dan 35,7 miljoen.

De krimp gaat in tegen een wereldwijde trend. Het gemiddelde bioscoopbezoek over de hele wereld groeide vorig jaar 3 procent. De Verenigde Staten was hierbij de grootste aanjager. Daar groeide het bezoekersaantal 4 procent.

Vorig jaar begon moeizaam voor de Nederlandse bioscoopexploitanten. Het bioscoopbezoek bleef aanvankelijk fors achter bij dat van 2017.

Toch viel de afname aan het einde van het jaar mee - 0,8 procent ten opzichte van 2017 - dankzij een aantal sterke titels, waaronder die van de best bezochte film van 2018, Bohemian Rhapsody (ruim 1,3 miljoen bezoekers).

Filmhuizen
In Amsterdam slonk het aantal bioscoopbezoeken 2,5 procent en ging van ruim 4,3 miljoen in 2017 naar ruim 4,2 miljoen in 2018.

De Amsterdamse bioscopen en filmhuizen zijn goed voor 11,86 procent van de Nederlandse bioscoopomzet. De totale omzet uit kaartverkoop is in 2018 uitgekomen op ruim 312,4 miljoen euro, 3,5 procent meer dan in 2017. De gemiddelde prijs van een bioscoopkaartje steeg vorig jaar 4,3 procent naar 8,75 euro.

Het aandeel van de Nederlandse filmhuizen in het totale bioscoopbezoek, is vorig jaar 8,4 procent gegroeid. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri was de best bezochte film in de filmhuizen en was goed voor 127.000 bezoeken (op een totaal van ruim 346.000).

De cijfers zijn dinsdagmiddag bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van de Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in het Tuschinski Theater in Amsterdam.

De sector verwacht, zeker gezien de aangekondigde sterke titels, dit jaar weer groei

Door het wereldkampioenschap voetbal, de hete zomer en het ontbreken van grote publiekstrekkers leek het er aan het einde van de zomer nog op dat het bioscoopbezoek fors kleiner zou uitpakken dan in 2017.

In het najaar werd echter een opmerkelijke inhaalslag gemaakt, vooral dankzij Bohemian Rhapsody, maar ook door films als A Star is Born (559.000), All You Need is Love (ruim 291.000) en Bon Bini Holland 2 - met ruim 406.000 bezoeken de best bezochte Nederlandse film van 2018.

De successen van de muziekfilms springen in het oog; Bohemian Rhapsody, A Star is Born en de Abbafilm Mamma Mia! Here We Go Again (bijna 964.000 bezoekers) trokken veel niet-frequente bezoekers naar de bioscopen.

"Bioscopen en film­theaters blijven steeds nieuwe bezoekers bereiken en de sector verwacht, zeker gezien de aangekondigde sterke releases in 2019, een continuering van de groei van de afgelopen jaren," aldus FDN-voorzitter Hajo Binsbergen.

De verscheidenheid van het Nederlandse filmlandschap is zo belangrijk

Nederlandse films trokken met net geen 4 miljoen vorig jaar 7,8 procent minder bezoekers dan in 2017, wat ook al een bijzonder slecht jaar was voor de Nederlandse film.

Het marktaandeel slonk 0,8 procent tot ruim 11 procent - tot 2016 bedroeg het marktaandeel van de Nederlandse film vele jaren ongeveer 20 procent.

Cultureel product
In de laatste maanden van 2018 trok het bezoek nog enigszins aan; zes films uit de top 10 met Nederlandse films zijn in de laatste vier maanden van 2018 in de bioscoop uitgebracht. Joram Lürsens Bankier van het Verzet (ruim 400.000 bezoeken) en Doris, met Tjitske Reidinga in de hoofdrol (bijna 364.000 bezoeken), waren na het Jandino Asporaatvehikel Bon Bini Holland 2 de best bezochte Nederlandse films.

Winnie Sorgdrager, voorzitter van de NVBF, benadrukte dat film voor iedereen is, en dat distributeurs en exploitanten daarom steeds op zoek zijn naar nieuwe en betere manieren om de bezoeker te bedienen.

"Ook daarom is de verscheidenheid van het Nederlandse filmlandschap zo belangrijk. Het avondje uit als entertainment én als cultureel product," aldus Sorgdrager, die tot slot de wens uitsprak dat er in 2019 meer Nederlandse publiekstrekkers én kleinere kwaliteitsfilms op de markt komen.