Kunst & Media Bewaar

Bij heel wat speelfilms komt de geluidsmix uit Amsterdam

Hoe het kraken van de voetstappen in de sneeuw klinkt, bepaalt mede de geloofwaardigheid van een film.
Hoe het kraken van de voetstappen in de sneeuw klinkt, bepaalt mede de geloofwaardigheid van een film. © -

We denken bij speelfilms vooral aan de beelden, maar wat we ervaren voor het scherm wordt sterk beïnvloed door het geluid. Bij heel wat producties komt de mix uit een tiptop studio in Amsterdam.

Het zijn drukke tijden voor sound designer Peter Warnier. Het afgelopen weekeinde werd in zijn geluidsstudio aan de Koivistokade in de Houthaven tot in de late uurtjes gewerkt aan de geluidsmixage van Donbass van de Oekraïense regisseur Sergei Loznitsa, dat woensdag de openingsfilm is van Un Certain Regard, de tweede competitie van het festival van Cannes.

"De mix moet vanavond in Roemenië zijn zodat er een digitale print kan worden gemaakt," vertelt Warnier, die met mixer Jan Schermer en Christan Muiser de directie vormt van WarnierPosta, zondag aan het begin van middag.