Kunst & Media Bewaar

Anne Frank Huis is sterkste cultuurmerk van Nederland

Het Anne Frank Huis is het populairste Nederlandse cultuurmerk.
Het Anne Frank Huis is het populairste Nederlandse cultuurmerk. © ANP

Van alle Nederlandse cultuurmerken heeft het Anne Frank Huis de sterkste reputatie. Dit blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek, uitgevoerd onder 3200 Nederlanders.

'Door alle commotie rond het omhakken van de kastanjeboom kwam het Anne Frank Huis weer in de belangstelling," zegt merkadviseur Hendrik Beerda. "Mede dankzij een sterk educatieprogramma werd het het favoriete museum van de Nederlander." Het museum rond het achterhuis aan de Prinsengracht is daarmee populairder dan andere cultuurmerken als de VVV Cadeaubon (nummer 2) en André van Duin (de nummer 3).

Om een groot publiek te trekken, zoals het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum doen, heeft een museum een continue stroom blockbuster-tentoonstellingen nodig, weet onderzoeker Beerda. "De belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse museumwereld worden veroorzaakt door grootschalige tentoonstellingen en verbouwingen." Zo trok het Rijksmuseum na de heropening in 2013 veel meer bezoekers, net als het Mauritshuis na de heropening in 2015. Dat trok een half miljoen mensen.

Nemo wordt als het meest gastvrije museum van Nederland gezien

Een derde van alle topmerken in de museumsector richt zich op de familiemarkt en is dus een concurrent voor de grote dagattracties, zoals dierenparken. De sterkste partij is het Spoorwegmuseum, dat onder de gemiddelde Nederlander net zo geliefd is als het Van Gogh Museum.

Ook het Openluchtmuseum en Naturalis manifesteren zich sterk. Van musea met een nationale status wordt Nemo als het meest gastvrij gezien. Het personeel heeft het vriendelijkste imago en ook wat betreft de kindvriendelijkheid en prijs-kwaliteitsverhouding scoort Nemo het best.