Kunst & Media Bewaar

Actie, bombast en een afgetrainde Redbad als atheïst

Redbad (Gijs Naber) en Frea (Loes Haverkort) overzien het slagveld.
Redbad (Gijs Naber) en Frea (Loes Haverkort) overzien het slagveld. © Redbad

Dat Redbad een moeizame productie was, is aan het zelfverzekerde eind­resultaat niet af te zien. Het scenario knipoogt naar hedendaagse hete hangijzers, maar de hoofdzaak is actie en bombast.

'Een heidens karwei' was het. Producent Klaas de Jong moest zelf ook even grinniken om zijn onbewuste woordgrapje tijdens de perspresentatie van Redbad.

De film over de middeleeuwse, Friese koning Radboud - de makers gebruiken de Friese spelling van zijn naam - draait namelijk grotendeels om de strijd van deze heidenen tegen het machtige leger van de christelijke Franken.

Eigen signatuur
Het eerste scenario voor de film lag er al rond 2005, maar het geld bij ­elkaar krijgen bleek niet simpel. Uiteindelijk gaf het succes van ­Michiel de Ruyter (2015), de vorige samenwerking tussen De Jong en ­regisseur Roel Reiné, het laatste zetje.

Dat het zo'n moeizame productie was, is aan het zelfverzekerde eind­resultaat niet af te zien. De budgettaire beperkingen hier en daar helaas wel. Bij de groots ingestoken veldslagen voel je soms de lege ruimte achter de net te kleine groep figuranten.

Redbad

Regie Roel Reiné
Met Gijs Naber, Jonathan Banks, Loes Haverkort
Te zien in Arena, City, Filmhallen, Het Ketelhuis, The Movies, De Munt, Tuschinski

Toch weet Reiné op andere momenten passend bombastisch uit te ­pakken, met een hoofdrol voor het noordelijke landschap. In de interessantste oorlogsscènes zet Redbad (Gijs Naber) zijn kennis van dat landschap in om de Franken buitenspel te zetten. Dat soort momenten van specificiteit geeft Redbad een beetje ­eigen signatuur.

Actie en bombast
Tegen de tijd dat Redbad zich tijdens die veldslag opwerpt als leider van zijn volk, heeft hij al flink wat omzwervingen achter de rug. Zijn verbanning door de ruziënde stamhoofden weet hij ternauwernood te overleven en in Denemarken valt hij voor koningsdochter Frea (Loes ­Haverkort).

De afgetrainde Naber speelt de ­koning van de vrije Friesen als een atheïst avant la lettre. Het scenario knipoogt naar allerhande hedendaagse hete hangijzers: het gedwongen dopen door de Franken oogt als waterboarden, de chaotische stammen 'zonder sterk leiderschap' zouden zomaar kunnen verwijzen naar de zwabberende EU.

Dat zijn speldenprikjes; de hoofdzaak is actie en bombast. "Het gaat er niet om wat je gelooft," concludeert Redbad. "Het gaat erom wat je ermee doet."