Kunst & Media Bewaar

3FM-actie Serious Request in nieuw jasje

Domien Verschuuren, Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn laten zich dit jaar vrijwillig opsluiten in het Glazen Huis in Apeldoorn voor 3FM Serious Request.
Domien Verschuuren, Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn laten zich dit jaar vrijwillig opsluiten in het Glazen Huis in Apeldoorn voor 3FM Serious Request. © ANP

De 3FM-actie Serious Request is voor de komende editie opgefrist. Zo heeft het Glazen Huis, dat vanaf 18 december de plek is waar de drie dj's zes dagen verblijven, een metamorfose ondergaan.

Ook doen op de laatste actiedag alle andere publieke radiozenders mee, waardoor dj's van NPO Radio 1, Radio 2, Radio 4 en Radio 5 meepresenteren vanuit het Glazen Huis.

Het Glazen Huis staat midden op het Marktplein in Apeldoorn. De mobiele studio ziet er dit keer ook echt uit als een huis en heeft een tweede verdieping, waar onder meer een werkkamer en een sport- en spelkamer zijn te vinden. Bijna alles in het huis, dus ook de muren, zijn van glas. "Hierdoor beleeft het publiek alles dichterbij dan ooit want alles is te zien," aldus interim-zendermanager van 3FM Edwin Valent.

Debutanten
Dit jaar zit Domien Verschuuren in het Glazen Huis, samen met debutanten Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn. Vorig jaar in Breda koos de zender voor het eerst voor twee dj's. Toen zat Verschuuren er met Frank van der Lende in, maar daar komt de zender nu van terug. Valent heeft alle vertrouwen in de nieuwkomers. "Ze zijn superenthousiast."

De dj's draaien 24 uur per dag tegen betaling verzoeknummers zonder dat ze daarbij eten. De opbrengst gaat naar het Rode Kruis, die hiermee gezinnen kan herenigen die door een ramp of oorlog zijn verscheurd.

YouTube-fandag
Dit jaar ligt de focus meer dan anders op de doelgroep van de radiozender: de leeftijdscategorie 15 tot 35 jaar. Hoewel jaarlijks jong en oud geld inzamelen voor Serious Request, nodigt 3FM volgens Valent vooral gasten uit die de luisteraars aanspreken. Ook is er dit keer voor het eerst een YouTube-fandag, waarbij je kennis kunt maken met bekende YouTubers.

De afgelopen jaren liet de opbrengst van Serious Request een dalende lijn zien. Vorig jaar eindigde de teller uiteindelijk op 9,25 miljoen euro. Een groot deel daarvan was te danken aan de lakactie van het inmiddels overleden jongetje Tijn. Volgens Valent is de actie geen wedstrijd. "Elke familie die we samenbrengen met deze actie is al winst."

Volgens hem is er op dit moment al meer dan 230.000 euro ingezameld met de initiatieven die al voor het evenement plaatsvinden. Zo kwamen bekende Nederlanders als Dennis Weening, Anna Nooshin, Wendy van Dijk, Barry Atsma en Akwasi al in actie.