Kunst & Media Bewaar

'Niet één zin is per ongeluk bij Zondag met Lubach'

Arjan Lubach en Irene van den Brekel tijdens de voorbereiding van Zondag met Lubach
Arjan Lubach en Irene van den Brekel tijdens de voorbereiding van Zondag met Lubach © David Cenzer

Vandaag begint het derde seizoen van Zondag met Lubach. Drijvende kracht achter de satirische nieuwsshow is Human Factor Television Productions, dat groot werd met Koefnoen. 'Alles is gescript, geen zin is per ongeluk.'

Satire schrijven, je ziet snel of iemand het in zich heeft

Irene van den Brekel, oprichter Human Factor

Het zijn drukke weken bij Human Factor Television Productions. In het pand van de kleine televisieproducent aan de Nieuwe Spiegelgracht zit het team van Koefnoen te schrijven en ook de mensen van Zondag met Lubach (ZML) zijn deze week weer begonnen.

Dat creëren is precies wat Irene van den Brekel (50), directeur en oprichter van Human Factor, zo mooi vindt aan het maken van satirische televisieprogramma's. De werkdruk ligt hoog doordat beide programma's zich baseren op de actualiteit. 'Je denkt over ieder zinnetje na. Bij Koefnoen gaat dat in scènes. Ze persifleren alles en iedereen. En bij Lubach is alles gescript of geanimeerd. Ook daar is niet één zin per ongeluk.'

Vak apart
Volgens van den Brekel is satire schrijven ook een vak apart. 'Je herkent snel genoeg of iemand het in zich heeft. Het zijn toch vaak mensen die heel erg geïnteresseerd zijn in het nieuws en snel en intelligent zijn.'

Van den Brekel werkte bij onder andere Stokvis Producties en TV Holland. In 2001 begon ze met Human Factor. Het bedrijf maakte in eerste instantie vooral talkshows. 'Dat was heel erg talentgedreven. Shows met Hanneke Groenteman, Pia Dijkstra, Paul Haenen.'

Inmiddels is Human Factor een specialist te noemen in de televisiewereld als het op komedie aankomt. Van Den Brekel speurt de comedywereld af naar nieuwe talenten. 'Talent voelt zich hier veilig. Ze weten dat wij voor het programma en de inhoud gaan. De afgelopen tien jaar leerde ik dat een programma alleen heel goed kan worden als het gemaakt wordt vanuit een drang van een paar mensen. Het is zo eng en risicovol om jezelf zo kwetsbaar op te stellen. Er moet iets in je zitten waardoor je dat wil. Ik denk dat het mij lukt dat te herkennen en te begeleiden.'