Kunst & Media Bewaar

'Chicago' van vlees en bloed

De oerversie van Chicago beleefde zijn Amerikaanse première in 1975, in de regie van de legendarische Bob Fosse. Foto GPD
De oerversie van Chicago beleefde zijn Amerikaanse première in 1975, in de regie van de legendarische Bob Fosse. Foto GPD © UNKNOWN

Het geheim van de musical Chicago is de combinatie van kwaliteit, een gelikte show en een verhaal met al het slechte dat ons fascineert. Een explosieve combinatie die alleen werkt als die ingrediënten goed worden geserveerd, zoals tijdens de première van de nieuwe Nederlandse productie van Chicago.

De oerversie beleefde zijn Amerikaanse première in 1975, in de regie van de legendarische Bob Fosse. Een succes, maar geen hit. Dat veranderde toen regisseur Walter Bobbie en choreograaf Ann Reinking rond 1995 de huidige show ontwikkelden tot een van de beste van Broadway. Deze Chicago reist nu door Nederland.

De jazzband op het toneel, waaruit het verhaal als het ware opbloeit, is meer dan een aardige vondst; het is de ronkende motor van de show. Muziek met de meeslepende hartslag van de jaren twintig toen mannen als Duke Ellington de clubs bespeelden. Prima passend dus bij een verhaal dat is gebaseerd op een moord die in het Chicago van die dagen werd gepleegd, en dat wordt gespeeld door acteurs in op lingerie geënte kostuums.

Joke de Kruijf en Mariska van Kolck spelen de rollen van Velma Kelly en Roxie Hart: twee moordenaressen die vanuit de gevangenis vechten om de gunst van de publieke opinie en de jury, gesteund door de lepe advocaat Billy Flynn. De Kruijf en Van Kolck hebben precies de rijpheid om de tragiek en kwetsbaarheid van die vrouwen voelbaar te maken. Ook omdat er warm wordt gezongen, terwijl hun toon toch een aannemelijke rauwheid heeft.

Thom Hoffman buit de rol van de gladde advocaat Flynn nu uit als acteur. Zijn rol heeft een komisch soort ranzigheid, waarbij hij fenomenaal verbaal vuurwerk levert. Met dank aan vertaler Seth Gaaikema die hem zinnen leverde als 'Ik verkoop geen huizen, maar ik ben wel ontroerend goed'.

Met Velma en Roxie naast zich, maakt Hoffman dat Chicago ook spanning en humor biedt. Daarbij is de rol van Roxies sullige echtgenoot Amos acteur Peter Lusse op het lijf geschreven, terwijl Doris Baaten met haar trefzekere tekstbehandeling als de corrupte gevangenisdirectrice lijkt te putten uit haar kleinkunstachtergrond.

Kortom: dit is een Chicago van vlees en bloed. (HANS VISSER)

Chicago van John Kander en Fred Ebb, door Mark Vijn Producties. Gezien: Hoorn, 15/11 (première). Later in Amsterdam en Amstelveen, o.a 21-24/5 in Carré. Zie www.chicagodemusical.nl