Kunst & Media Bewaar

'Appie Christmas!' wint Gouden Loeki 2017

De commercial 'Appie Christmas!' van Albert Heijn heeft de Ster Gouden Loeki 2017 gewonnen, de publieksprijs voor de beste reclamespot. De Gouden Loeki werd uitgereikt in Koninklijk Theater Carré door Ster-directeur Frank Volmer.

Het is de tweede keer dat Albert Heijn wint met een reclamefilmpje. In 2015 won de supermarktketen met 'Meneer Van Dalen neemt afscheid'.

In totaal waren tien reclamefilmpjes in de race voor de Gouden Loekie. Andere finalisten waren onder meer Douwe Egberts met 'Burendagen' en Jumbo met 'Samen maken we het helemaal Kerst' en het Wereld Natuur Fonds met 'Geef de tijger een toekomst'.

Bommetje
Vorig jaar won de commercial 'Helemaal Kerst met Jumbo' de Gouden Loeki. Onder eerdere winnaars zijn klassiekers als Rolo met 'Olifant'  (1996), 'Bommetje' van Melkunie (1997), 'Goeiemoggel' van KPN (2007) en 'Pietertje' van Calvé Pindakaas (2010).

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van het onderzoeksbureau GfK de tien mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal veertig kwartaalwinnaars op. Deze veertig commercials worden opnieuw aan een onafhankelijk panel van Gfk voorgelegd, met als resultaat de tien finalisten van het jaar.

De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50 procent bepaald door het publiekspanel en voor 50 procent door het Nederlands publiek.