PlusSerierecensie

Spookhuisserie Archive 81 put uit klassiekers maar is toch origineel en intrigerend

De langzaam opgebouwde spookhuisserie Archive 81 grijpt terug op horrorklassiekers als The Ring en The Blair Witch Project.

Andre Nientied

Aan het eind van de jaren negentig waren er op horrorgebied twee kortdurende trends. De eerste was de populariteit van Japanse horrorfilm, ook wel J-horror genoemd, met een hoofdrol voor geesten en spookachtige verschijnselen. Een invloedrijk voorbeeld was Ringu (1998), dat in 2002 een Amerikaanse remake kreeg getiteld The Ring. In beide films draaide het om een mysterieuze videoband die de dood tot gevolg had van de ongelukkige die hem bekeek.

De tweede trend, de ‘fake found footage film’, draaide ook om videotapes. Hierin was zogenaamd gevonden archiefmateriaal te zien met daarop onverkwikkelijke dan wel onverklaarbare zaken. Meest invloedrijke voorbeeld is de immens populaire lowbudgetfilm The Blair Witch Project uit 1999.

Met het verdwijnen van de videotape als belangrijk medium kwijnden ook deze trends weg. Ze werden opgevolgd door de zogenaamde ‘torture porn’ van expliciete horrorfilms als Saw (2004), geschreven en geregisseerd door James Wan. Diezelfde James Wan stoft zo’n twintig jaar later de videotape als bron van allerlei narigheid af in de achtdelige Netflixserie Archive 81.

Spookhuisvilla

De eerste hoofdpersoon in deze behoedzaam opgebouwde serie is de introverte archivaris Dan Turner (Mamoudou Athie), werkzaam bij het Museum of the Moving Image in New York. Van de schimmige zakenman Virgil Davenport (Martin Donovan) krijgt Dan een lucratief aanbod om een reeks zwaar beschadigde tapes te restaureren. Daarvoor moet hij wel zijn intrek nemen in een verlaten villa, ver van New York en verstoken van internet. Dan is eerder behandeld wegens depressies en waanbeelden, blijkt uit gesprekken met zijn enige vriend, de podcastmaker Mark Higgins (Matt McGorry). Een eenzaam verblijf in een spookhuisachtige villa zonder contact met de buitenwereld lijkt dan ook een slecht plan. Maar Dan neemt de opdracht aan omdat hij iets eigenaardigs ontdekte in de eerste tape die hij als proef restaureerde.

Op die tape staat de tweede hoofdpersoon van de serie, de studente Melody Pendras (Dina Shihabi). Zij maakte in 1994 een studie van de New Yorkse Visser Apartments, een naargeestig appartementencomplex waar ze ging wonen. Melody liep rond met een videocamera om de nogal eigenaardige bewoners van het appartementencomplex te interviewen. De een doet aan kaart leggen, de ander maakt satanische opera’s en de zesde verdieping is helemaal verboden terrein. Net als Dan in zijn spookhuisvilla wil je als kijker ook Melody toeroepen: ‘Get out!’. Maar waar Dan onderliggende motieven heeft voor zijn restauratieproject heeft ook Melody een geheim doel met haar videoproject.

Griezelklassiekers

Archive 81, gebaseerd op de gelijknamige podcast, is met zijn langzame opbouw een echte slow burner. Voor de schrikeffecten wordt dankbaar geput uit het arsenaal van The Ring en The Blair Witch Project, met wazige videobeelden waarin ineens iets spookachtigs opduikt. Producer Wan kent zijn griezelklassiekers, want de serie bevat ook verwijzingen naar The Shining, Don’t Look Now en uiteraard Rosemary’s Baby, dat zich ook afspeelde in een mysterieus appartementencomplex in New York. Ondanks al die verwijzingen blijft Archive 81 origineel en intrigerend genoeg om acht delen lang naar te kijken.

Horrorserie

Regie: Rebecca Thomas e.a.
Met: Mamoudou Athie, Dina Shihabi, Martin Donovan
Te zien op: Netflix, acht delen

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden