Opinie

'Zwengel elektrisch rijden aan voor schonere lucht'

De overstap naar elektrisch vervoer kan wethouder Sharon Dijksma niet snel genoeg gaan. Zij roept in dit opiniestuk de industrie op om met Amsterdam alles op alles te zetten.

Autofabrikanten moeten hun verzet tegen strikte milieunormen staken en diesels afzweren, vindt Dijksma Beeld REUTERS
Autofabrikanten moeten hun verzet tegen strikte milieunormen staken en diesels afzweren, vindt DijksmaBeeld REUTERS

Volgers van het klimaatnieuws hadden de afgelopen weken weinig reden tot optimisme. Terwijl het Internationale Klimaatpanel IPCC de zoveelste alarmbel luidde over het klimaat, boden de uitkomsten van de Europese onderhandelingen over CO2-uitstoot van auto's weinig optimisme.

Een uitgekiende autolobby zorgde ervoor dat de uitstooteisen voor 2030 niet 40 procent dalen zoals het Europees Parlement eiste, maar 35 procent. Dat is doodzonde. Het probleem is domweg te groot om door te modderen.

Zolang de politiek er niet uitkomt, is dus activisme nodig. Van steden, maar ook van de industrie. Als stad - om bij onszelf te beginnen - zetten wij de komende jaren daarom fors in op verbetering van de luchtkwaliteit.

We hebben op dat vlak al veel bereikt, maar het werk is nog niet klaar. In de zeven drukste straten van de stad voldoet de luchtkwaliteit nog niet aan de Europese normen.

De ambitie om - net als het rijk - in de toekomst te gaan voldoen aan de strengere waarden van de Wereldgezondheidsorganisatie, is dan ook enorm.

Wereldwijde erkenning
Om die doelen te halen, richten we ons nadrukkelijk op het lokale transport. Elektrisch vervoer biedt daarbij grote kansen. Ook daar heeft Amsterdam al veel bereikt.

Zo voerden we vijf milieu­zones in, zorgden we ervoor dat de stad de grootste laadpalendichtheid ter wereld heeft en werken we intensief samen met kennisinstellingen en ondernemers om innovatie te bevorderen.

Dat leverde de stad al twee keer de E-Visionary Award op. Daarmee kregen we wereldwijd erkenning voor de vele stappen die al zijn gezet in de transitie naar volledig elektrisch vervoer.

Ook op dit specifieke vlak zijn we nog lang niet klaar. Er moet meer gebeuren om onze grote ambities waar te maken. Dat kunnen we zoals gezegd niet alleen. Ook de industrie moet aan de slag. De praktijk leert immers dat fabrikanten de snelgroeiende vraag naar elektrische auto's niet kunnen bijbenen.

De wachttijden voor elektrische auto's zijn daardoor in de afgelopen jaren fors opgelopen.

Ik roep de Europese industrie daarom op om meer te doen. Om niet te blijven lobbyen tegen vergroening, maar om juist te investeren in de productie van elektrische auto's.

Sharon Dijksma

Wethouder Verkeer, ­Vervoer en Luchtkwaliteit.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Ik moedig u aan de inventiviteit aan de dag te leggen die nodig is om tot de benodigde versnelling te komen. En ik nodig u daarbij van harte uit om naar Amsterdam te komen. De stad heeft namelijk veel te bieden aan ondernemers die bij willen dragen aan een betere luchtkwaliteit en volledige elektrificatie van het vervoer.

Vliegwieleffect
Veel bedrijven - van componentenbouwers en ombouwbedrijven tot dienstverleners en partijen die zich richten op laadinfrastructuur - hebben de weg naar de hoofdstad al weten te vinden. Maar hoe meer ev-bedrijven zich hier melden, hoe groter het vliegwieleffect dat we samen kunnen bewerkstelligen.

De combinatie van een grote vraag, een ver ontwikkelde markt en de aanwezigheid van kennisinstellingen en inmiddels al vele ev-bedrijven in de stad, maakt dat elektrisch vervoer in Amsterdam inmiddels ook economisch duurzaam is.

Zolang er in de politiek wordt gepraat, steken we in Amsterdam vast de handen uit de mouwen. Wij zijn er klaar voor. Ik hoop de industrie ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden