Opinie

‘Zuidasdok kan Zuid en Buitenveldert verbinden’

Oud-gemeenteraadslid Guido Frankfurther reageert met dit opiniestuk op de commotie rondom Zuidasdok. ‘Liever houd ik vast aan het huidige plan.’

Werkzaamheden aan de Zuidasdok, waarbij een deel van de ringweg A10 bij de Zuidas onder de grond verdwijnt. Beeld ANP/Lex van Lieshout

In Het Parool van afgelopen vrijdag betoogt mijn ‘leermeester’ op het gebied van Ruimtelijke Ordening, Duco Stadig, waarom het verstandig zou zijn alleen de ­zuidelijke rijbanen van de A10 ondergronds aan te leggen. Dit onderbouwt hij door eraan te herinneren ‘waarom we dit hele project ook alweer doen’: het verbreden van de snelweg en uitbreiden van de spoorcapaciteit.

Op maandag gaat briefschrijver ­Roland Haffmans daar nog een keer overheen, door voor te stellen de gehele ondertunneling dan maar af te blazen. Bewust of onbewust vergeten zij een derde reden die voor mij destijds als gemeenteraadslid zelfs het zwaarste woog: het (weer) aaneenhechten van de wijken Zuid en ­Buitenveldert, die nu nog door een enorm pakket aan wegen en spoorlijnen van elkaar zijn gescheiden.

Daarmee zouden ook de sociale ­veiligheid (zoals lange, donkere ­viaducten) en het leefklimaat (zoals ­geluid en lucht) op de Zuidas zelf sterk verbeteren. Ten slotte zou een deel van de kosten voor de ondertunneling worden terugverdiend via nieuwe gronduitgiften, doordat er tot aan de randen van de tunnels ­gebouwd kon worden.

Om die grote barrière te slechten, moesten beide delen van de snelweg onder de grond verdwijnen en bij voorkeur zou datzelfde gelden voor de treinsporen en Station Zuid.

Uiteindelijk werd voor dat laatste niet gekozen, maar werd dit wel als toekomstige reservering in de huidige plannen opgenomen, zoals Haffmans terecht memoreert. Dat blijft dus altijd nog mogelijk.

Met het afschalen van het project Zuidasdok naar de Stadigvariant komt van de destijds beoogde kwaliteitsverbeteringen minder dan de helft terecht en dan kun je je inderdaad afvragen of het wel zin heeft.

Liever houd ik vast aan het huidige plan, al was het maar omdat de door Stadig genoemde afwaardering van de A10 naar een ‘stadsautoweg’ nog wel enkele decennia zal ­duren. En zelfs dan zullen er per richting, vrees ik, niet minder rijstroken nodig zijn. Denk alleen al aan de ­gigantische opgave voor het aantal te bouwen woningen in Amsterdam en nabije omgeving. Mijn verwachting is dat we dan nooit meer van die barrière tussen Zuid en Buitenveldert zullen afkomen en dat we dus nu beter kunnen doorpakken.

Guido Frankfurther, gemeenteraadslid 1999-2002, bestuurslid MKB ­Amsterdam 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden