Lezersbrief

‘Zuidasdok is nodig voor tram en trein’

Duco Stadig, oud-wethouder Zuidas, reageert op Wim Derksen en betoogt in deze brief dat het Zuidasdok project wel degelijk nut heeft. ‘Ik nodig Wim Derksen daarom graag uit eens te komen kijken.’

De laatste werkzaamheden aan de A10 en het spoor bij station Amsterdam Zuid. Het project bij het station en de snelweg liep vertraging op waardoor een tijdige afronding in gevaar kwam. Beeld ROBIN VAN LONKHUIJSEN/ANP

Wim Derksen vindt dat het project Zuidasdok moet worden gestopt omdat het volgens hem geen nut heeft (Het Parool van vrijdag). Het is jammer dat hij zijn huiswerk niet heeft gedaan. Er zijn in het verleden inderdaad diverse varianten geweest, maar dat doet niet ter zake. Het gaat om het project dat nu aan de orde is. Wim Derksen denkt dat dat project alleen maar tot doel heeft meer kantoren te bouwen en ‘een parkje’ aan te leggen. Dat is volstrekt onjuist. Er komen sowieso geen kantoren bij.

Het huidige project Zuidasdok heeft twee concrete doelstellingen. Ten eerste: het verbreden van de A10, zodat er meer auto’s overheen kunnen. Oud-minister Sybilla Dekker gaat nu bekijken of dat nog steeds echt nuttig en nodig is. Als dat zo is, zijn die tunnels ook nodig, want de dijk waarop autoweg en rails liggen, is vrijwel vol. Verbreding past niet op die dijk.

Ten tweede: het drastisch vergroten en verbeteren van het station. Het is dringend nodig dat de perrons worden verbreed. Wim Derksen moet maar eens in de spits komen kijken: het zijn nu al Japanse toestanden en alle prognoses zeggen dat het aantal reizigers sterk blijft groeien.

Station Zuid heeft daarom perrons nodig die zo breed zijn als die op Rotterdam CS. Daarnaast zijn er ook nog op korte termijn twee extra sporen en een derde perron nodig. Vraag maar na bij Prorail en NS. We willen dat mensen minder vliegen en meer de trein nemen. Die treinen moeten dan wel ergens kunnen rijden en stoppen.

Over de eerste doelstelling kun je twisten, maar over de tweede niet. Probleem is dat het in de breedte allemaal niet past. De dijk is zoals gezegd vrijwel vol waardoor er voor de noodzakelijke verbreding van het station op de dijk geen ruimte is. De enige oplossing is dat tenminste één van die twee tunnels wordt aangelegd. De keus valt dan op de zuidelijke tunnel, omdat die het makkelijkst is te maken. In de vrijkomende ruimte kan het station in zuidelijke richting worden uitgebreid.

Fatsoenlijke eindhalte

Dit is precies wat reizigersvereniging Rover onlangs heeft bepleit: knip het project in tweeën, leg die zuidelijke tunnel aan en verbreedt het station, en wel zo snel mogelijk. Als Dekker zegt dat verbreding van de A10 niet nodig is, kan het daarbij blijven. Als het wel nodig is, kan de noordelijke tunnel later nog steeds worden aangelegd, maar dan moet er wel geld bij.

Het maken van die zuidelijke tunnel heeft daarnaast het voordeel dat op het dak daarvan een fatsoenlijke eindhalte voor de sneltram of metro naar Amstelveen en Uithoorn kan worden aangelegd. Amsterdam gaat natuurlijk proberen de ruimte daaromheen goed in te richten. Daar lijkt me niks mis mee. En ze kunnen het goed hier, kom maar kijken.

Aan studeerkamergeleerden die zonder kennis van zaken hun banvloeken de wereld in slingeren hebben we niets. Ik nodig Wim Derksen daarom graag uit eens te komen kijken. Dan zal ik het hem allemaal laten zien.

Duco Stadig, oud-wethouder Zuidas

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden