Lezersbrief

‘Zorg voor gelijke beloning docenten primair en voortgezet onderwijs’

Volgens basisschooldocent Mohammed Guellaï kan het opheffen van het verschil in beloning tussen po en vo helpen het groeiende lerarentekort tegen te gaan. 

Beeld ANP

Er is ophef ontstaan over het akkoord tussen de onderwijsvakbond AOb en dit kabinet van vrijdag. Er wordt voornamelijk incidenteel geïnvesteerd, terwijl de beroepsgroep al tijden vraagt om een structurele oplossing. In het licht van een oplossing voor het groeiende lerarentekort zou ook naar de aantrekkelijkheid en waardering voor het beroep moeten worden gekeken. Het gewogen gemiddelde van het maximum salaris is in het primair onderwijs (po) ruim 25 procent lager dan in het voortgezet onderwijs (vo).

Uitholling

Ik ben tegen dit verschil in salaris. Een eerlijke beloning zou de aantrekkelijkheid en waardering voor het beroep verhogen. Lerarenfuncties in het po zijn gelijkwaardig aan die in het vo en ook de opleidingsstructuur rechtvaardigt een verschil in beloning niet. Eerlijke salarissen in het po kunnen op lange termijn het tekort aan leraren oplossen. Een van de uitdagingen waar het onderwijs voor staat is om meer mannen voor de klas te krijgen.

Uit grootschalig internationaal onderzoek blijkt dat landen die leraren goed betalen, minder last hebben van tekorten en schoolprestaties zien verbeteren. Het is een uitholling van het beroep wanneer dit niet door beleidsmakers wordt gezien en er dan maar wordt voorgesteld toelatingseisen op de pabo te schrappen.

Kampioen burn-out

Meer loon, dát willen we natuurlijk allemaal wel, maar hoe belangrijk is het nu echt? Mijn werkdruk wordt er niet direct lager van en een goede gezondheid van mij en mijn naasten geeft mij een veel groter geluksgevoel. De hoge werkdruk maakt onze beroepsgroep wel kampioen burn-out, in de woorden van Lubach. Voor het verlagen van de werkdruk zijn ook andere maatregelen nodig. Werkdruk wordt nu echter ook veroorzaakt door het lerarentekort; meer werk drukt op steeds minder schouders.

Het (op termijn) opheffen van het verschil in beloning tussen po en vo is niet de enige oplossing voor het groeiende lerarentekort. Het zal wel de waardering en aantrekkelijkheid van het beroep vergroten. Dat maakt het een van de doorslaggevende factoren om het lerarentekort op te lossen. Er is nu een kans voor dit kabinet om niet langer alleen te praten over hoezeer je onderwijspersoneel waardeert, maar om het daadwerkelijk te laten zien.

Mohammed Guellaï, leerkracht basisonderwijs, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden