Lezersbrief

‘Zorg voor een IJtunnel 2.0 en een brug over het IJ’

De IJtunnel gebruiken voor fietsverkeer is een slecht idee, er zijn gewoon meer nieuwe verbindingen nodig, schrijft Ed Eringa van de Fietsersbond Amsterdam.

Marc Kruyswijk vergeet in zijn goede stuk over fietsen door de IJtunnel (Het Parool, woensdag) een belangrijk obstakel: de tunnelwet uit 2004, herzien na een botsing in de IJtunnel (1999), verbiedt tweerichtingsautoverkeer in een tunnelbuis. 

Dat betekent dat openstelling van een buis voor fietsers, bepleit door dhr. Frankfurther in dezelfde krant, alleen mag als alle autoverkeer door de tunnel in zuidelijke of noordelijke richting wordt geblokkeerd.

Gebruik van een bestaande verbinding voor de exploderende vraag naar vaste fietsverbindingen tussen Noord en het centrum is een aantrekkelijk idee, maar een bedreiging voor de bevoorrading van bedrijven in de binnenstad. Dat zou Frankfurther als oud-bestuurder van stadsdeel Centrum moeten weten.

Er zijn echt meer verbindingen nodig, verkrijgbaar in slechts drie smaken: IJtunnels 2.0 zonder roltrappen, tunnels mét roltrappen en bruggen. Na het voorproefje op 28 mei wacht het expertpanel in oprichting nu de schone taak de 300 meter fietsen over/onder het IJ echt mogelijk te maken.

Ed Eringa, Fietsersbond Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden