PlusColumn

Zo'n nutteloze advertentie lijkt een symptoon van BN'erschap

Gijs Groenteman.Beeld Linda Stulic

Vorige week zaterdag was er weer eens een troep BN'ers die een open brief had ondertekend, afgedrukt in een grote krantenadvertentie. Vóór die zaterdagochtend zag ik het probleem niet zo van die hele Trump en Wilders, maar nu Cornald Maas, Aldith Hunkar en Foppe de Haan mij erop gewezen hebben, is er ineens een lichtje gaan branden.

Zo schreven ze: 'Nederland, maak je los uit de traditie van brexit en Trump. Door niet pas op te staan als het te laat is. Als er geen weg meer terug is. Wees geen commentator.'

Ze vinden dat we onze borst vooruit moeten steken en niet langer mogen fluisteren. Omdat onze grondvesten onder vuur liggen. (Ik dacht altijd dat dingen trilden op hun grondvesten, maar blijkbaar kunnen die ook onder vuur liggen.)

Oké jongens, zeg het me, wat moet ik precíes doen? Moet ik lid worden van de PvdA of zo?

Ik geloof dat elk links mens in Nederland, ikzelf incluis, inmiddels zijn afschuw over het oprukkende populisme heeft uitgesproken, daar hebben we zo onze kanalen voor. Dus, wat nu?

Vertel het me, Kenneth Herdigein, Marc van Warmerdam en directeur van Eye. Jullie hebben een dure krantenadvertentie ondertekend, jullie weten vast wat jullie hier precies mee willen.

Ik denk eigenlijk dat het een symptoom van BN'erschap is dat je af en toe iets wilt laten horen in een extreem deugdelijke en totaal nutteloze krantenadvertentie. Waarin je bijvoorbeeld roept dat we moeten opstaan tegen racisme en voor het klimaat.

Ben je pas een echte BN'er als je het krantenpubliek zo nu en dan bestraffend toeroept dat het op moet staan?

Ik stel me voor dat er een soort telefoonboom van BN'ers is, zodat ze elkaar, als er eentje moreel verontwaardigd is, binnen no-time allemaal aan de lijn hebben gehad. En ze tegen elkaar dingen kunnen roepen als 'initiatief', 'opstaan', 'krantenadvertentie' en 'fatsoen'. Ze hebben intussen rode koontjes, voelen zich opgewonden, BN'er onder elkaar, ja, ze hebben het gevoel dat ze nu zélf waarlijk opstaan en iets doen tegen alle slechtheid!

Maar dan ploft de volgende dag de krant op de mat en zien ze zo'n brief vol lege clichés in de 'fatsoen moet je doen'-traditie.

Ook Maarten van Rossem, Jon van Eerd en Jan Kooijman zullen wel inzien dat ze een volstrekt leeg document hebben ondertekend waaruit vooral blijkt hoe belangrijk en interessant ze zichzelf vinden.

Zo'n brief voelt dan vast als wakker worden naast een gênante scharrel.

Gijs Groenteman (1974) is schrijver, presentator en journalist. Wekelijks schrijft hij voor Het Parool een column over media.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden