Han Lips

Zelfs de vlotste babbelaars twijfelden aan zichzelf in Garage 2.0

Han Lips is columnist van Het Parool. Doordeweeks schrijft hij hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: de documentaire Garage 2.0.

Op de werkvloer viel minder te genieten, zo liet documentaire Garage 2.0 mooi zien.Beeld NPO

Het was sappelen, voor de autodealer niet in de laatste plaats. Niemand die tijdens de crisis wilde luisteren naar premier Rutte ('Kóóp die auto!'), dus de ene na de andere garage viel om. Het bracht een Rotterdamse dealer tot de niet ongeestige reclameslogan 'Voor een auto snel naar Fiat de Beer! De rest...die is er niet meer.'

Op de werkvloer viel minder te genieten, zo liet documentaire Garage 2.0 mooi zien. Catherine van Campen volgde de Toyotagarage in Vianen van binnenuit. Zelfs de verkopers met de vlotste babbel gingen aan zichzelf twijfelen.

Net op dat moment jutte directeur Gert zijn mensen op om de klant de 'ultieme beleving' te geven. 'De nieuwe klant is voor jou heel moeilijk', aldus Gert tijdens een functioneringsgesprek met een verkoper. 'Het lijkt erop dat je oud bent geworden.' Tegen een monteur: 'Qua expressie zit er weinig gezelligheid in je gezicht.'

Zo was de camera overal bij, tot in de onderhandelingen met kopers. Of achter het stuur waar een man zijn vrouw probeerde warm te maken voor een nieuwe Prius. Vergeefs.

Van Campen ging zelfs met een hoogbejaarde Vianees mee naar huis. In tranen vertelde hij zijn vrouw over hun nieuwe auto. Dat hij er nog iets vanaf had gepingeld. En dat Gert de koop zou terugdraaien, mocht die doktersafspraak volgende week uitlopen op een slechtnieuwsgesprek. Ook dat is beleving: een koper moet er ook mee thuis kunnen komen. Uiteindelijk wordt elke auto twee keer verkocht.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll naar beneden om een reactie te plaatsen of stuur een mail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden