Beeld Sjoukje Bierma

Wordt de film anders als die gemaakt wordt door alleen vrouwen?

PlusNorbert ter Hall

Meisjes plagen, kusjes vragen, was bij ons op het lagereschoolplein een gezegde. Het waren sowieso in veel opzichten vaak de jongens tegen de meisjes. En andersom. Zeker op die leeftijd nemen meisjes de jongens niet erg serieus. Als het goed is komt dat later, zo halverwege de middelbare school, allemaal wat meer in balans. 

Die balans is ook bij het samenstellen van je crew van belang. Met regiestudenten doe ik vaak een gedachte-experiment: wordt je film anders als die gemaakt wordt door een crew van alleen vrouwen of alleen mannen? De meeste studenten denken, net als ik, van wel.

Natuurlijk heeft niet alleen de man-vrouwverhouding, maar bijvoorbeeld ook de leeftijdsopbouw van je crew invloed op het eindresultaat. Crewsamenstelling is daarmee een creatief instrument.

Meestal probeer ik die samenstelling zo divers mogelijk te maken. Op het moment werk ik in Duitsland. Het is mijn eerste keer. Het samenstellen van de crew was lastig omdat ik hier weinig mensen ken. Ik ben grotendeels afhankelijk van de crewleden die me worden voorgesteld. Aanvankelijk was mijn idee om een gelijke verhouding van het aantal mannen en vrouwen na te streven. Dat bleek lastig. Vrouwen doen vooral kleding en make-up, mannen alles wat met techniek te maken heeft. Ik heb gestreden voor een vrouwelijke geluidstechnicus, maar heb verloren.

Ook in Nederland zijn de functies vaak nog traditioneel verdeeld. Toen Josje van Erkel bij het derde seizoen A’dam – E.V.A. achter de camera stond, was ze de allereerste vrouw in die functie bij een primetime televisieserie. We konden niet geloven dat dat in 2015 nog revolutionair zou zijn.

Dit jaar won Myrthe Mosterman als eerste vrouw een Gouden Kalf voor beste camera. Heeft ze dat Kalf gewonnen omdat ze een vrouw is? Of omdat de ruim vierhonderd de leden van de Dutch Academy For Film vonden dat zij het beste camerawerk heeft gedaan?

Ik vraag dat omdat er op dit moment een discussie wordt gevoerd over het onderscheid dat er gemaakt wordt in de prestaties van acteurs. Anders dan bij alle andere Kalfcategorieën worden daar de prijzen onderverdeeld naar sekse.

Natuurlijk zijn mannen en vrouwen heel anders. En begrijp me niet verkeerd, dat ­verschil doet er toe. Sterker nog, het is een creatief instrument. Myrthes vrouwelijke blik was waarschijnlijk precies wat de film Goud nodig had. Maar het heeft iets inconsequents om dat onderscheid in de ene categorie wel te maken en in de andere niet.

Reageren? n.terhall@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden