Han Lips

Wilfried de Jong en Saskia Noort leken elkaar niet helemaal te liggen

Beeld Zomergasten

Het grootste misverstand over schrijven is volgens Saskia Noort dat het spannend is. Schrijven is gewoon hard werken, betoogde de thrillerschrijfster in Zomergasten; niets rock-'n-roll aan. Maar tussen de door haar gekozen filmfragmenten zat wel de nodige rock-'n-roll. We zagen The Rolling Stones bij een concert in 1969 in Hyde Park (geile man, die Jagger, vond Sas). En we zagen een fragment uit een documentaire over Rumours, de jarenzeventigklassieker van Fleetwood Mac.

Nog meer seventies: een bezoekje aan een Vrouwenhuis, alwaar men zich bezighield met Radikale Feministiese Terapie. Er hoorde bij dat de vrouwen uitgebreid elkaars vagina bekeken. 'De tondeuze wordt tegenwoordig vaker ter hand genomen,' concludeerde Wilfried de Jong.

Het was één van de weinige momenten dat er aan tafel echt werd gelachen. Ze leken elkaar niet helemaal te liggen, presentator en gast. Echt ongemakkelijk was het niet, maar een sprankelende conversatie bleef uit.

De twee deden denken aan een vrouw en en man die elkaar via een datingsite hadden leren kennen. Ze hadden allebei snel door dat het nooit wat zou worden tussen hen, maar praatten voor de beleefheid nog wat door.

Wat de avond redde, waren de sterke fragmenten die Noort had uitgekozen. Ruim een half miljoen mensen keken naar Zomergasten. Die moeten stuk voor stuk diep geraakt zijn door de beelden uit The invisible war, een documentaire over verkrachtingen in het Amerikaanse leger.


Han Lips is tv-criticus bij Het Parool. Contact: hanlips@parool.nl

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden