Oproep

Wie verdient een mooiere plek in het Amsterdamse stratenplan?

Paroollezer Wim Koning wond zich op over het feit dat er op een steenworp afstand van de OBA een "tochtgat" naar zijn geliefde schrijver Simon Carmiggelt is vernoemd. Oud-presentator van AT5's Straten van Amsterdam Pieter Hulst doet met alle plezier ook een duit in dit zakje.

Beeld Google Maps

Het staat buiten kijf dat de Carmiggeltstraat (lees ook: Carmiggelt verdient meer dan dit verlaten tochtgat) misschien niet de fraaiste straat van Amsterdam is, maar Simon Carmiggelt bevindt zich wel in uitermate goed gezelschap.

Welke grootheid komt er volgens u bekaaid vanaf? Laat het ons weten! Dat kan onder dit artikel, via Facebook (link) of nieuwsdienst@parool.nl.

De andere dwarsstraten van het Oosterdok heten achtereenvolgens de W.F. Hermansstraat en de Annie M.G.Schmidtstraat (daartussen ligt overigens ook de Harry Banninkstraat, wat een componist tussen deze schrijvers doet is mij altijd een raadsel geweest).

En ook al is de Carmiggeltstraat winderig en grijs, ik denk dat vele Amsterdammers liever door deze straat kuieren dan de gelijknamige straat in Almere: u moet van hele goeden huize komen om de schoonheid te ontdekken in deze Vinex-wijk, waar merkwaardige blauwe voorzetgevels over grijze bakstenen hangen (kijk voor de grap eens op Google Maps).

Wat dat betreft had mijn grootmoeder gelijk met haar adagium: "Liever een tochtgat in Amsterdam, dan ingeschreven staan in het Almeerse stratenplan."

Zo zijn er tal van andere straatnamen waarbij je je kunt verwonderen over de keuze van de naamdrager en plek. Een voorbeeld:

Als Amsterdammer fietst u hoogstwaarschijnlijk vaker door De Lairessestraat heen, dat dat u de schilderijen bekijkt van Gerard de Lairesse. Vermoedelijk eet u ook vaker haring dan dat u door de Willem Beukelsstraat wandelt. Maar zonder deze Jan Willem Beukelzszoon was het alom bekende haring happen misschien wel nooit een Nederlandse gewoonte geworden.

In 1380 vond hij waarschijnlijk per toeval het haring kaken uit. Hij liet de alvleesklier per ongeluk zitten, en door de vrijgekomen enzymen blijft de vis langer vers en lekkerder. In Biervliet schatten bestuurders deze belangwekkende uitvinding op waarde. Hij kreeg een standbeeld en er werd een belangrijke straat naar hem vernoemd.

De leden van het straatnamencommissie Amsterdam vonden een verborgen straatje in de Watergraafsmeer echter meer dan genoeg eer. Nee, neem dan Gerard de Lairesse uit Luik (!). Zeker geen onverdienstelijk schilder en de moeite waard om eens goed te bestuderen als u toch in het Rijks bent, maar ik weet zeker dat de gemiddelde Amsterdammer meer plezier beleeft van het haring kaken.
Pieter Hulst, programmamaker en oud-presentator van Straten van Amsterdam (AT5), Amsterdam

Van Straatenstraat op het Marineterrein?

Ik steun het pleidooi van 'Amsterdammer' Wim Koning in Het Parool van zaterdag om Simon Carmiggelt te eren met een mooiere straat dan het tochtgat op het Oosterdokseiland.

Een goede plek zou het nog te ontwikkelen Marineterrein zijn. Dat geldt ook voor Harry Bannink, Annie M.G. Schmidt en W.F. Hermans. Wellicht is er dan ook nog een plekje voor Peter van Straaten.
Bert Belmon, Amsterdam

De Spinozabrug?

Spinoza! De Spinozastraat is nu een anonieme dwarsstraat van de Sarphatistraat. Maar het hoeft niet per se een andere straat te zijn, het mag ook een brug over het IJ zijn.
Marcel Geurtsen, Amsterdam (via Facebook).

Een Sweelinckstraat is toch wel genoeg?

Mr. dr. Jaap Kunst verdient zonder meer een straat. Hij was jarenlang de conservator van de muziekafdeling van het Indisch Museum/Tropenmuseum. Schrijver van De Toonkunst van Java en De Toonkunst van Bali en van talloze artikelen over muziek. De Toonkunst van Java (1924) is nog steeds een onovertroffen standaardwerk.

In de oorlog heeft hij een kanon van het VOC gegeven aan Bernard Ijzerdraat Jr., die het door een in Haarlem ondergedoken Duitse bronsgieter (Binder) heeft laten smelten en gieten in de vormen van kopieën van instrumenten van de Yogya'se gamelan van het Tropenmuseum. Onder de ogen van de Gruene Polizei, die in het museum haar onderkomen had. (Anders zou dat kanon door de bezetters in beslag genomen zijn en worden gebruikt om er een Duits kanon van te smelten.)

Kunst was een van de grondleggers van de etnomusicologie, de studie van niet-westese muzieken. Hij ging er vanuit dat in principe iedereen 'polymuzikaal' is, in staat om 'vreemde' muzieken te leren waarderen. In de oorlog verleende hij gastvrijheid aan hier gestrande Indonesische zeelieden, die van hem toestemming kregen de gamelan van het museum te bespelen.

Hij steunde ook van harte de door Bernard IJzerdraat Jr. opgerichte gamelangroep "Babar Lajar", die in de jaren na de oorlog veelvuldig optrad in het museum en elders. Vaak samen met de danser Indra Kamodjodo.

Een geschikte straat? Waarom niet de Tweede Sweelinckstraat een nieuwe naam geven? Een Sweelinckstraat is toch wel genoeg? De Tweede kan dan Jaap Kunststraat worden genoemd.
Rob van Albada, Diemen

Kleine-Gartman

Mevrouw Kleine-Gartman had een fijn plantsoen maar heeft nu een fietsparkeerplein. Na renovatie zal het nog steeds een plein blijven, waarschijnlijk met net zoveel fietsen er op. Ze verdient beter.
Pascal van den Noort

Oproep: Wie verdient een eigen straat of gracht?

Welke grootheid komt volgens u te kort in het Amsterdamse stratenplan? Of wie ontbreekt er misschien helemaal? En waarom?

We zijn benieuwd, laat het ons weten in het reactieveld hieronder, via Facebook of op nieuwsdienst@parool.nl. Een bijbehorende foto van een eventueel 'tochtgat' is ook heel welkom!

Bovenstaand artikel vullen we steeds aan met uw bijdragen. Reacties die zijn voorzien van een volledige naam plus woonplaats, kunnen ook worden opgenomen in de krant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden