Opinie

'Wie trekt alsnog aan de noodrem voor luchthaven Lelystad?'

'Waarom was er niet al eerder verzet tegen de uitbreiding van luchthaven Lelystad?' is de vraag van journalist en historicus Peter Siebe. Rekenfouten en manipulatie doen ons de das om, schrijft hij.

Welke gevolgen zal een uitbreiding van het vliegverkeer op Lelystad hebben voor de gewassen die in Flevoland worden verbouwd?Beeld anp

Nog net voordat het nieuwe ­kabinet het raadgevend referendum weer afschaft, krijgen 300.000 bezorgde burgers hun zin. Er komt er een volksstemming over de 'sleepwet'.

Waar blijft zo'n referendum tegen uitbreiding van de luchthaven Lelystad, temeer nu er in die plannen een ernstige rekenfout zit?

Het eenvoudige antwoord is: referenda mogen alleen gaan over iets waar het parlement nog niet over besloten heeft. En daar voldoet Lelystad niet aan. Dat roept de vervolgvraag op: waarom was er dan niet al in een eerder stadium verzet tegen de uitbreidingsplannen van dat vliegveld?

Dat ligt aan een paar factoren. De recessie van 2008 leek de groei van het luchtvaartverkeer te stuiten. Burgers en bestuurders denken dan al snel dat het zo'n vaart niet zal lopen. De uitbreiding van vliegveld Twente ging immers ter elfder ure ook niet door.

Voorts: milieuorganisaties maakten wel bezwaar tegen de plannen, maar kwamen niet met een campagne. Zijn ze niet te porren voor zoiets als een Veluws Bulderbos? Dat zou niet verbazend zijn, want dat Bulderbos - aangeplant tegen de uitbreiding van Schiphol - hielp niet. Zinloos verzet, daar heeft zelfs een milieuclub weinig zin in.

Herman Finkers
Een derde factor is het ontbreken van een bekend boegbeeld. Dankzij succesvolle lobby's van Thierry Baudet en Arjan Lubach en consorten kwamen er referenda over het Oekraïne-verdrag en de sleepwet.

Bij vliegveld Twente was Herman Finkers het gezicht van het verzet. Ook dat helpt. Zo'n BN'er is er niet in Flevoland, Gelderland en Overijssel, de provincies waar de geplande 45.000 vluchten naar en van Lelystad overheen zullen vliegen.

Bovendien zijn het Oekraïneverdrag en de sleepwet onderwerpen waarbij de 'gewone burger' geen belang heeft bij het van kracht worden ervan. Maar op vakantie naar de Middellandse Zee of andere Europese landen wil de burger juist wél.

Als daar een vliegveld voor moet worden uitgebreid, betekent dat voor sommigen geluidsoverlast, vervuiling en een hoger veiligheidsrisico, maar voor Nederland als geheel lijkt het een noodzakelijke, wenselijke en economisch aantrekkelijke beslissing.

Geen wonder dat het verzet tegen en de ongerustheid over Lelystad zich beperkt tot bestuurders en bewoners van de gemeenten onder de vliegroutes. Zowel bij de uitbreiding van Schiphol als nu bij de plannen voor Lelystad komen rekenfouten en manipulatiepogingen ten aanzien van vliegtuiglawaai of veiligheid aan het licht. Protest hiertegen leidt hooguit tot een rimpeling in de vijver.

Puike klei
Schiphol verwerkt in deze herfstvakantie 6 procent meer passagiers dan in 2016. De sterke groei wordt mede veroorzaakt doordat over vliegtickets geen btw wordt betaald en over kerosine geen accijns.

Daar kan geen trein tegen concurreren. Voor de generaties van nu is het volkomen normaal om te vliegen, zelfs naar nabije bestemmingen. Maar het is abnormaal en absurd. Een oneindige groei in het vliegverkeer kan de aarde niet dragen.

Peter Siebe is journalist en historicus.Beeld -

En dan is er nog iets. De landbouwgrond in Flevoland behoort tot de allerbeste van ons land. Welke gevolgen zal het hebben als boven deze puike klei vliegtuigen opstijgen en landen?

In Aalsmeer ontstond een jaar of 15 geleden onrust onder kwekers, omdat hun gewassen het slecht deden vanwege vervuild regenwater, mogelijk door de kerosine-uitstoot van het toegenomen vliegverkeer op Schiphol.

Het waterdichte bewijs hiervoor is destijds niet geleverd, maar de zorgen zijn begrijpelijk én er spelen grote belangen. Áls het waar is, staan er machtige partijen klaar om zulk onwelgevallig nieuws te verdoezelen.

Kortom: wie trekt alsnog aan de noodrem bij Lelystad? Het 'groenste kabinet ooit', vandaag op het bordes? Milieudefensie, Greenpeace, de natuur- en landschapsorganisaties?

Een BN'er die de Veluwe stil en de lucht boven Flevoland en Gelderland schoon wil houden? Jan Terlouw uit Twello, je kaartte het onderwerp vertrouwen aan - ook het motto van het nieuwe kabinet. Mogen we nog één keer van je horen?

Lees ook: Provincies in verzet tegen Lelystad Airport

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden