Opinie

‘Wethouder Dijksma: een bulldozertje of een sloopkogel?’

Niet ondanks, maar juist door de maatregelen van de gemeente – zoals een tsunami aan nieuwe vergunningen en een compleet gebrek aan handhaving – is het gevoel van drukte en overlast op het water toegenomen, schrijft Geert van Deurzen in deze ingezonden brief. 

Beeld Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam

Klassieke salonboten verzamelen zich morgen voor de Stopera in een laatste poging de politiek te overtuigen deze kleine reders niet van hun levensonderhoud te beroven. Hoewel deze Amsterdammers door Covid-19 al met de rug tegen de muur staan, is het college van Verkeerswethouder Sharon Dijksma voornemens dit oneerlijke beleid door te drukken. ‘Bulldozertje’ werd zij in Het Parool liefkozend genoemd. Wat dit dossier betreft is sloopkogel toepasselijker.

Niet ondanks, maar juist door de maatregelen van de gemeente – zoals een tsunami aan nieuwe vergunningen en een compleet gebrek aan handhaving – is het gevoel van drukte en overlast toegenomen.

Het college verkeert in een spagaat tussen een dictaat uit Brussel dat zegt dat er een vrije markt moet zijn, en de wens het aantal vergunningen te beperken. Het aantal boten is niet het probleem; het is het soms asociale gedrag en nautisch onbenul van de zondagsschippers en hun bemanning dat bewoners op de kast jaagt.

De Europese dienstenrichtlijn moet het vrije verkeer van diensten bevorderen, maar deze richtlijn is nooit bedoeld voor sympathieke kleine ondernemers! Wie gaat huis en haard verlaten voor een toekomst in zo’n onzeker vestigingsklimaat als Amsterdam? Alleen grote spelers met diepe zakken kunnen hun belangen verspreiden over meerdere markten en als een zwerm sprinkhanen daar waar het uitkomt de boel kaalgrazen.

Ondernemers hebben veel tijd en geld geïnvesteerd en nu verandert het college tijdens het spel de regels door hun vergunning in te trekken en hun levenswerk te ruïneren.

Hospitalityschepen verdwijnen en maken plaats voor toeristenboten. De ondernemers die op deze manier kapot worden gemaakt, zijn ook Amsterdammer. Bewoners gaan dit ook ervaren. Het beleid zal leiden tot meer vaarbewegingen, onervaren schippers, drukte en overlast. Als dit onzalige plan doorgaat, wordt de rondvaart het speelveld van grote, deels buitenlandse ondernemingen zoals Stromma of Uber, Airbnb, Tours & Tickets of Booking.

Winstmaximalisatie zal voor hen altijd belangrijker zijn dan de belangen en noden van de Amsterdammers. Hoeveel lotingen zullen er nodig zijn voor alle kleine ondernemers zijn verdwenen?

Geert van Deurzen (Salonboot Hilda), Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden