Plus Column

West is het decor van de Amsterdams-Marokkaanse film Aziza

Yasmina Aboutaleb (29) rapporteert op dinsdag en donderdag vanuit de stad.

Yasmina Aboutaleb Beeld Agata Nowicka

Terwijl het centrum van de stad het decor is van The Hitman's Bodyguard, een nieuwe Hollywoodfilm met Samuel L. Jackson, Ryan Reynolds en honderden figuranten, wordt er op het Paramariboplein in West ook een film opgenomen. De Amsterdams-Marokkaanse film Aziza.

Op de Reguliersgracht werd ik nog tegengehouden door dranghekken, lint en brede beveiligers. In West tref ik een joch met een oranje hesje en een walkietalkie: vrijwilliger Anuar, overduidelijk te aardig voor het werk dat hij moet doen. Terwijl hij me honderduit vertelt over de opnames en de auto van zijn broer, een Mercedes C-klasse, die voor de film als taxi wordt gebruikt en waar hij de volgende dag mee op vakantie gaat naar Marokko, laat hij iedereen dwars door de set fietsen.

Verderop, op de stoep, staat een handvol crewleden te wachten. De regisseur ijsbeert. Ze kunnen nog niet beginnen met draaien want volgens de laatste berichten uit de camper annex kleedruimte, die aan de andere kant van het plein staat, wil het nog niet echt lukken met de hoofddoek en de jas van de hoofrolspeelster.

Maar regisseur Jochem de Vries wil niet klagen, al was het maar omdat dat een beetje moeilijk gaat als iedereen, van verkeersregelaar tot acteur, niet betaald krijgt voor zijn werk. Iedereen die hier rondloopt is vrijwilliger.

Geen probleem, vindt acteur Soufiane Moussouli, zo doet hij ervaring op. Het is zijn eerste grote productie na eerdere rollen in studentenfilms als Nina Satana en Gods Lam. Hij heeft geen acteeropleiding gedaan, maar wil hier zijn beroep van maken.

Op deze rol heeft hij zich voorbereid door uit zijn eigen ervaring te putten. Soufiane speelt namelijk de ­grote broer in de film, en dat is hij thuis ook. In de film hoort hij dat zijn zusje zwanger is en zoiets overkwam zijn echte broertje ook. In de woorden van Soufiane: hij werd ongewenst vader. Hij reageerde toen heel relaxed, eigen schuld dikke bult, maar Soufiane kan zich voorstellen dat het met een zusje toch net iets anders ligt. Gevoeliger.

Dan verschijnt er ineens een klein meisje met een roze hoofddoek op de set. Actrice Nora El Koussour. Zij is echt heel goed, fluistert een jongen. De opnameleider begint te schreeuwen in haar microfoontje. "Is er een wolkje waarin we kunnen gaan draaien? Geen fietsers of auto's meer, laatste checks, we gaan draaien." Terwijl de cameraman, regisseur, geluidsman en nog wat types achteruitlopen, begint de actrice te wandelen. Naast haar doemt een taxi op. Soufiane stapt uit.

"Mourad zei al dat je hier was. Wat doe je hier?" zegt hij.
"Ik moet spullen kopen voor school," zegt Nora.
"Niet liegen, ik ben je broer."
"Wat bedoel je?"
"Stap in, dan breng ik je."
"Heel goed, nog een keer, en dan harder aan komen rijden," zegt de regisseur.

De jongen die zijn auto heeft uitgeleend heeft ook iets te zeggen: "Niet meteen in P zetten, ah broer, zo gaat de versnellingsbak kapot."

yasmina@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden