Lezersbrief

‘Weerstand tegen festivals? Ga met organisatoren in gesprek’

Festival Shoeless begon ooit in een woning waar de eigenaar zuinig was op de vloer en groeide tot het afscheid in 2016 op Ruigoord. Beeld ANP Kippa/Koen van Weel

Kleine festivals en jong ondernemerschap komen in gevaar door het gure klimaat rond evenementen, vrezen Thomas Gurney-Champion en Arjan Ranjbar, medewerkers van Vunzige Deuntjes.

Om met de deur in huis te vallen: dit is geen charmeoffensief. Verre van. Dit is geen lofzang op de Amsterdamse evenementenindustrie. Niemand die hier kaarten probeert te verkopen. Niemand vraagt om ‘meer festivals’. Niemand ontkent dat er mensen zijn die hinder ondervinden van het hoofdstedelijke festivalseizoen, en dat daar wat aan gedaan moet worden. En nee, ook niemand die zijn straatje probeert schoon te vegen. We merken wel dat onze lieve stad langzaamaan verandert. En dat baart ons zorgen.

We willen haar terug, die lieve stad. Niet alleen voor onszelf, maar voor alle Amsterdammers. Wie de afgelopen tijd de media heeft gevolgd, ziet dat er iets gaande is in het Amsterdamse festivallandschap. Als organisatoren merken we een verandering in de betrekkingen tussen gemeente, organisaties en inwoners: waar creativiteit eerst alle ruimte kreeg, zien we dat de route naar een succesvol festival zich vandaag de dag kenmerkt door barrières.

Onderbuikgevoelens

Initiatieven die al jaren verweven zijn met het dna van de stad, zoals Het Amsterdams Verbond, Vrijland, DGTL, Landjuweel, Appelsap en Vunzige Deuntjes, stuiten heden op weerstand vanuit bestuur en maatschappij. Daarnaast zien we dat (kleinschalige) locaties beperkt worden in hun mogelijkheden. Denk hierbij aan de NDSM-werf, Riekerhaven, Diemer­bos, Blijburg, Ruigoord. Dit beperkt de voedings­bodem voor nieuwe, verfrissende initiatieven. Constructief overleg maakt plaats voor bezwaarprocedures, en discussies op basis van feiten worden verdrongen door rancune en onderbuikgevoelens.

Deze afkeer is opmerkelijk, aangezien het aantal Amsterdamse festivals sinds 2016 met een kwart is afgenomen. De ontwikkeling is jammer, omdat ook festivals een steentje bijdragen aan onze stad. Ze bieden een plek voor maatschappelijke en culturele interactie: een rol die in een diverse stad als Amsterdam van onschatbare waarde is. Festivals vermengen (sub)culturen, genres en individuen die normaliter weinig met elkaar te maken hebben. Festivals bieden een podium aan jong ondernemerschap en creatief talent, iets wat we moeten koesteren.

Poldermentaliteit

We zijn zeker niet blind voor de sentimenten die heersen. Zonder de steun van bestuur en maatschappij zijn we als organisaties nergens. Ook wij zien dat er rondom festivals in Amsterdam in sommige gevallen een problematische situatie is ontstaan, wat weerzin oproept.

Toch moeten we het samen doen in onze kleine wereldstad, hoe cliché dat ook klinkt. We willen daarom een beroep doen op de Hollandse poldermentaliteit, zodat we op een constructieve manier kunnen toewerken naar een zomer waarin iedere Amsterdammer ten volle kan genieten van onze mooie stad.

Die oplossingen liggen wat ons betreft in de dialoog. Niet ieder festival hoeft pontificaal in een van de stadsparken plaats te vinden, maar als Amsterdamse organisaties zien we het ook niet zitten om door de gemeente naar omliggende plekken als Lelystad en Alkmaar gedirigeerd te worden. Bezoekers van een festival komen ook voor het karakter van Amsterdam. Dat karakter vind je niet in Lelystad of Alkmaar.

Debatavond

Een industrieterrein aan de rand van de stad is wat ons betreft een mooie middenweg. Goed voorbeeld is het Havenpark, waar we samen met een aantal Amsterdamse organisaties onze bezoekers een onvergetelijke dag konden bieden tijdens de laatste editie van Parels van de Stad, afgelopen maand. Het geringe aantal omwonenden kreeg een dagje weg aan­geboden. Precies dit is waar we op doelen.

Om het goede voorbeeld te geven, houden we op 12 december een debatavond in De Balie met organisaties, gemeente en inwoners van de stad over het huidige festivalklimaat. Op deze avond zoeken we concrete oplossingen voor de toekomst. U bent bij deze van harte uitgenodigd om mee te praten: voor of tegen het huidige Amsterdamse festivalbeleid, maar hoe dan ook met elkaar. Voor onze lieve stad.

Thomas Gurney-Champion, hoofd marketing Vunzige Deuntjes. Beeld -
Arjan Ranjbar, copywriter Vunzige ­Deuntjes. Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden