Opinie

‘Weer toeristen niet uit de stad, maar lok ze naar armere wijken’

In het toerismedebat worden bewoners uit Zuidoost en Nieuw-West vergeten, terwijl juist zij vaak werken in deze branche. Sarriel Taus: ‘Investeer in topattracties in de armere wijken.’

In de Londense wijk Brixton, een wijk als Zuidoost, is een uitgaanscentrum gecreëerd waar de diversiteit in de wijk wordt gevierd.Beeld In Pictures via Getty Images

De coronacrisis is hét moment om eens goed naar het toerisme in Amsterdam te kijken. Het moet minder, zo vinden velen. De binnenstad moet weer van Amsterdammers worden. Toch lijkt dat logischer dan het is als je bedenkt wie het meeste last heeft van het wegblijven van toeristen.

Duizenden bewoners van kwetsbare delen van de stad als Slotermeer, Geuzenveld en Zuidoost zitten sinds de uitbraak van het coronavirus gedwongen thuis. Zij hadden werk in de ‘flexibele schil’ op Schiphol of in de hotels en restaurants in het centrum. Ga maar na: burgemeester Femke Halsema trok aan de bel en vraagt extra geld aan Den Haag voor inwoners van kwetsbare wijken.

Ondertussen steunen al meer dan 30.000 ondertekenaars het volksinitiatief ‘Amsterdam heeft een Keuze’. Zij willen dat de gemeente wettelijk vastlegt dat het aantal toeristenovernachtingen in Amsterdam de komende vijf jaar niet boven het aantal overnachtingen in 2014 (12 miljoen) uitkomt. Zo kan worden ingezet ‘op een binnenstad met een diverse wijkeconomie waarbij bewoners centraal staan, en toeristen geen attractiepark, maar een levendige stad kunnen bezoeken’.

In een opiniestuk in deze krant pleiten VVD-duoraadsleden Daan Wijnants en Claire Martens voor law and order en vragen een verdubbeling van politie- en handhavingscapaciteit om de overlast van blowende toeristen te voorkomen.

Nutellawinkels

Maar de keuze om toeristen te weren heeft grote gevolgen voor de Amsterdamse arbeidsmarkt. Kijk naar de cijfers: in 2014 werkten 8934 mensen in hotels en pensions, ten opzichte van 12.108 in 2019. Restaurants en cafés zijn nu goed voor 35.458 banen. In 2014 waren dat er 27.532.

Terug naar het aantal overnachtingen in 2014. Het gaat ten koste van duizenden banen voor koks, afwassers, obers en schoonmakers. Maar ook banen bij bakkers, groentekwekers, wijnhandelaren en andere leveranciers aan de horeca. Tel daar nog werknemers van bedrijven zoals de taxfreeshops op Schiphol, taxibedrijven bij op, maar ook musea en rondvaartboten.

De mensen die hun baan verliezen wonen meestal niet in de binnenstad en maken zich eerder zorgen over ontbijt voor hun kinderen, dan om de overmaat aan Nutellawinkels en souvenirshops.

Hoe kunnen we de Amsterdamse binnenstad leefbaar maken en tegelijkertijd duizenden gezinnen in de armere wijken hun werk laten behouden? Minder toeristen is dan geen optie. Spreiding van toeristen wel. Maar waar naartoe?

Naar de Zuidas, zoals stadsgeograaf Zef Hemel voorstelt, is een goede en haalbare optie. Maar er zijn ook opties waar de armere stads­delen van kunnen profiteren. Europees zijn er voorbeelden genoeg: Prada bouwde een museum in een arme wijk in Milaan, een trekpleister vanjewelste. In het Londense Brixton, een

wijk zoals Zuidoost, is een uitgaanscentrum gecreëerd waar de diversiteit in de wijk wordt gevierd. Dichter bij huis bracht de World of Food ondernemerschap en levendigheid in een rafelrand van de Amsterdamse Bijlmer. De A’dam Toren in Noord is in korte tijd een topattractie geworden. Waar wordt geïnvesteerd, ontstaat bedrijvigheid. De lokale economie krijgt een boost. Werkgelegenheid stijgt. De wijk wordt veiliger.

Marry an Amsterdammer for a day

Nog iets: toeristen zijn meer dan een wandelende pinautomaat. Renny Ramakers van design­label en platform Droog heeft met een aantal creatieven een manifest opgesteld met de strekking dat een toerist ook kan bijdragen aan de stad. Denk aan een leraar uit Japan die lesgeeft in Nieuw-West. Op de website van Untourist Guide vind je het ludieke Marry an Amsterdammer for a day en meer alternatieve attracties.

Om dit alles te realiseren moeten we groots en meeslepend denken en tijd en geld durven investeren. Er zijn topattracties nodig en ideeën om toeristen aan het werk te zetten. Het mooie is dat Amsterdam de creativiteit en de guts heeft om dit voor elkaar te krijgen. Maar dan zal het bestuur mensen met ideeën, en ondernemerszin, alle ruimte moeten geven zolang de directe economie van de wijk erbij gebaat is.

Als je polders kan maken, moet het een eitje zijn om de zee aan toeristen over Amsterdam te verdelen en iedereen te laten profiteren van de economische voordelen van toerisme. Als we onze stad niet willen verdelen in arm en rijk en willen inzetten op de balans tussen bewoners en bezoekers, is dit het moment.

Sarriel Taus is manager exploitatie bij de World of Food in Amsterdam Zuidoost en zakelijk partner van @droog in de Amsterdamse ­binnenstad.Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden