Eerste hulp bij klassieke muziek

Weemoed van Weill

Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Kurt Weill behoort tot de bijzondere soort van componisten die met hun muziek ook tot buiten de grenzen van de klassieke muziek wisten door te dringen. Niet veel van zijn collega’s kunnen Weill nazeggen dat hun werk is opgenomen of uitgevoerd door artiesten als David Bowie, The Doors, Eric Dolphy, Nina Simone, Bette Midler, Johnny Logan en Marilyn Manson, om er eens een aantal te noemen. Allemaal zongen of speelden ze Alabama Song (Show Us The Way To The Next Whisky Bar!), het bekendste lied uit Weills opera Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, op teksten van Berthold Brecht.

Weill en Brecht schreven samen ook Die Dreigroschenoper (1928), waarin met Die Moritat von Mackie Messer (in het Engels: The Ballad of Mack The Knife) ook weer een lied voorkwam dat door een brede waaier aan artiesten is uitgevoerd, van Louis Armstrong, Bobby Darin, Frank Sinatra, Dave Van Ronk tot Dr. John en Michael Bublé.

De laatste grote samenwerking van Weill en Brecht leidde in 1933 tot het ‘ballet chanté’ Die sieben Todsünden, dat in Parijs, waar het zijn première beleefde, stond aangekondigd als Les sept péchés capitaux.

Weill kreeg de opdracht van de rijke Britse handelaarszoon Edward James, die als voorwaarde stelde dat er ook een rol in het stuk zou komen voor zijn vrouw, de balletdanseres Tilly Losch, die hij als twee druppels water vond lijken op Weills echtgenote Lotte Lenya, die de hoofdrol zou zingen.

En zo geschiedde. Brecht bedacht het personage Anna, dat hij opsplitste in Anna I (een zingende Lenya) en haar alter ego Anna II (een dansende Losch), die naar zeven Amerikaanse steden reizen, op zoek naar het levensgeluk, maar alleen de zeven hoofdzonden vinden.

De bijbehorende muziek is een illustratie van Weills unieke stijl, waarin smeltende weemoed en verlangen samen gaan met scherp sarcasme, dat bijt als zoutzuur.

Opera Forward Festival. Weill: Die sieben Todsünden, met Eva-Maria Westbroek en Anna Drijver. Regie: Ola Mafaalani. Gestreamd op 18/3 van 20-20.40 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden