Theodor Holman. Beeld Artur Krynicki

Wat moet een leerling eigenlijk weten?

Plus Theodor Holman

Onderwijzers eisen meer geld. Terecht. Maar wat ik graag wil weten is: wat moet een leerling eigenlijk allemaal weten als hij van de basisschool afkomt? (Ik denk namelijk stiekem dat ik vijftig jaar geleden meer moest leren dan de leerlingen van nu. Maar ik kan fout zitten.)

Dat ga ik opzoeken, maar waar? Google helpt als ik intik: ‘curriculum basisonderwijs’ en brengt me bij rijksoverheid.nl. Natuurlijk.

Daar word ik doorverwezen naar het ‘Toekomstgericht curriculum’. Erg veel woorden, maar niets over wat een leerling moet weten. Ik lees: ‘Het huidige curriculum komt uit 2006. Het is wel aangepast op losse punten, maar niet goed genoeg met de tijd meegegaan. Veel leraren, schoolleiders en schoolbestuurders vinden dat het curriculum te uitgebreid en te vol is.’

Hmm…

Ik word doorverwezen naar: curriculum.nu. Daar lees ik als eerste zin: ‘Wat moeten onze leerlingen kennen en kunnen?’ Precies wat ik wil weten.

Ik kan direct naar de voorstellen. Ik kies Nederlands, want daar weet ik iets van.

Ik lees: ‘Welkom op de pagina van het leergebied Nederlands.’ Dank u, nu de voorstellen, graag. Die lees je niet op die pagina. Daarvoor moet ik naar ja… naar wat? Laat ik maar gaan naar: ‘Uitwerking.’

Hoera! Daar kom ik iets tegen over het Nederlands. Stond er vroeger: leerlingen moeten elke week een opstel schrijven, nu staat er: ‘Leerlingen ontwikkelen hun literaire competentie en werken aan hun leesmotivatie. Ze maken kennis met een breed aanbod aan literaire teksten, leren leesgesprekken voeren en zelf teksten te creëren.’

Ik word weer doorverwezen, want een opstel schrijven was blijkbaar niet goed genoeg, en eindelijk kom ik bij een zeer uitgewerkt ‘geoperationaliseerd’ plan. Dus wat de leerlingen moeten kunnen.

Dat plan kan ik niet uitgebreid citeren, maar laat mij u zeggen dat het weer dikdoenerij is. Voorbeeld: ‘Eenvoudige talige, visuele en retorische middelen opmerken, zoals rijm, kleur en herhaling.’

Kleur?

Ook mooi vind ik dat er in plaats van ‘de leerlingen worden voorgelezen,’ nu staat: ‘de leerlingen worden zich ervan bewust dat verhalen een andere werkelijkheid kunnen weergeven dan hun eigen werkelijkheid, waarin ze kunnen opgaan en met personages kunnen meedenken en mee­leven.’

En dan?

‘Op een speelse en creatieve wijze mondeling, visueel of schriftelijk reageren op literaire teksten.’

Een opstel schrijven dus en dat voor de klas voorlezen en er een tekening bij maken.

Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column. Lees al zijn columns terug in het archief.

Reageren? t.holman@parool.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden