Johan Fretz Beeld Wolff

Wat is het talent van huisjesmelkers als prins Bernhard?

Plus Column

Terwijl hij zelf vermoedelijk in Drenthe zijn moestuin omspitte of in ­Miami op een surfplank probeerde te staan, had heel Nederland het weer over Matthijs van Nieuwkerk en zijn salaris. Net nu er eindelijk even geen haan naar kraaide, leek het BNNVara een goed idee om dit onderwerp opnieuw onder onze aandacht te brengen.

We kennen het verhaal inmiddels: Van Nieuwkerk verdient ver boven de balkenendenorm. Bij een nieuw contract mag dat niet meer en nu is de arbeidersomroep bang dat Matthijs straks naar de commerciëlen gaat. Men luidt de noodklok. Er wordt al gedacht aan een inzamelingsactie. Een studioshow.

Borsato schrijft een variant op zijn Warchild­klassieker, De Speeltuin, getiteld: De Moestuin. Caroline Tensen staat per straalverbinding in Drenthe om aan Matthijs te vragen of zijn moestuin is ontstaan met de aanstaande hongersnood bij de Van Nieuwkerkjes in het vooruitzicht.

De ophef na het persbericht kon je voorspellen in Nederland, Maaiveld. Dat al honderdduizend keer is uitgelegd hoe Van Nieuwkerks salaris tot stand komt, doet er blijkbaar niet toe. Want al het geld ­boven de balkenendenorm wordt helemaal niet betaald van 'ons belastinggeld', maar van ledengeld van BNNVara. Sowieso zijn mensen veel te scheutig met de term: 'van ons belastinggeld'. Ik gok dat ik met 'mijn belastinggeld' hooguit verantwoordelijk ben voor het draaiend houden van een lantaarnpaal in Buitenveldert.

Treurig was vooral het bericht van de BNNVara zelf. Daarin stond dat Van Nieuwkerk zo belangrijk is vanwege de reclame-inkomsten die hij genereert. Dat lijkt me niet alleen een belediging voor het vakmanschap van de presentator, het is ook een belediging voor jezelf, omdat je daarmee precies in het frame stapt van al die cynische politici: het idee dat een publieke omroep altijd rendabel moet zijn.

Het is populair om te klagen over linkse staats­omroepen, en hun zogeheten graaiers. Maar bij veel politici richt zulke woede zich nooit eens op de werkelijke scheefgroei.

Speculanten die voor miljoenen panden opkopen om ze te kunnen splitsen, en er woekerprijzen voor vragen. Een woningbouwvereniging als Vestia, die de bewoners uit de Rotterdamse Wijk Bloemhof, onder het mom van 'renovatie', niet alleen twee jaar hun huis uit bonjourt, maar de woningen ook meteen slinks in een hoger segment plaatst. Meer poen voor hen, maar de mensen die er al decennia wonen, kunnen niet meer terug.

En als je daar iets van zegt, heb je altijd nog VVD'ers zoals Daniel Koerhuis, die over mensen in sociale huurwoningen doodleuk zegt dat ze gesubsidieerd worden door 'de hardwerkende Nederlander'. Alsof hardwerkende agenten, docenten en verpleegkundigen uitvreters zijn die geen recht hebben op een betaalbare woning.

Eerlijk gezegd kunnen die paar ton extra voor Van Nieuwkerk - nota bene dus van ledengeld - mij gestolen worden. Als je zelfs je grootste haters dag in, dag uit, aan de buis gekluisterd houdt, dan ben je wat mij betreft een hele grote. Niet vanwege de ­reclame­-inkomsten, maar vanwege je talent. Wat is het talent van huisjesmelkers als prins Bernhard?

Terwijl overal in onze samenleving mensen worden uitgekleed door poenerige proleten, komt het veel politici vast heel goed uit om de volkswoede richting een BNNVara-presentator te dirigeren. Het is verspilde ophef en uiteindelijk vooral een doorzichtige afleidingsmanoeuvre van de zaken die er echt toe doen.

Johan Fretz is schrijver en theatermaker. Hij heeft een wekelijkse column in de krant.

Reageren? j.fretz@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.