Han Lips

Wat een misleidende naam is het toch: hulptelevisie

Columnist Han Lips schrijft doordeweeks over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: M.

Twee deelnemers die hun beklag deden over Dream School.

Stel, je hebt anorexia. Of je bent morbide obees. Of je zit tot over je oren in de schulden. Kortom: je zit diep in de shit. En stel dat iemand dan tegen je zegt: 'Weet je wat jou goed zou doen? Meedoen met een televisieprogramma!' Zou je dan antwoorden: 'Ja, dat is inderdaad precies wat ik nu nodig heb, dank voor de tip!' of zou je diegene een klap voor z'n kop verkopen?

Je mag hopen dat je het laatste doet, maar er zijn helaas ook mensen die voor het eerste kiezen. Je kunt het ze nauwelijks kwalijk nemen: vaak zijn ze zo ten einde raad dat ze zich aan iedere strohalm vastklampen. Maar ze zijn ook extreem kwetsbaar, en overzien niet de impact van televisie en het destructieve effect van sociale media.

En dus horen we nu al een paar jaar om de zoveel tijd verhalen van gedesillusioneerde deelnemers die van de regen in de drup belandden. Niet hun belang, maar dat van de televisiemakers had voorop gestaan. Dat kun je naïef noemen, maar mediawijsheid is niet iedereen gegeven, zeker niet de mensen die zo diep in de penarie zitten.

Deze maand kwam het NTR-programma Dream School onder vuur te liggen. Deelnemers klaagden over de suggestieve montage en aan het gebrek aan nazorg. Maandag zat een van hen bij M., teleurgesteld en boos.

Margriet van der Linden vertelde haar, iets te belerend, dat het 'wel een beetje bij televisie hoort' dat je niet altijd in beeld gebracht wordt zoals je dat zelf wilt. En rector en presentator Eric van 't Zelfde gaf de schuld aan Twitter en de Tweede Kamer en beloofde beterschap. Het meisje werd gedurende het gesprek steeds stiller en trok zich steeds dieper terug in haar bomberjack.

En Lips dacht aan wat een misleidende naam het toch is: hulptelevisie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden