Lezersbrief

Waarom zijn er parkeerplekken in de Kinkerstraat of de Jan Eef?

Paroollezer Marcel Stephan vindt het een prima plan om auto's te weren van de wegen van oost naar west, maar wijst ook graag op de volle wegen rond het centrum. 'Op de stoep is het vaak een soort Jumping Amsterdam'.

'Minder parkeren langs de grachten is prima, maar kijk ook naar de straten van en naar het centrum' Beeld ANP

Volgens het Masterplan Binnenstad Amsterdam zou het een goed idee zijn om medio 2036 te zorgen voor minder, of geen, geparkeerde auto's op de grachten en doorgaande fietsstraten van oost naar west.

Een plan dus dat nog een langere termijn heeft dan een gemiddeld Amsterdams bouwproject, zoals de Stopera of de Noord/Zuidlijn.

Natuurlijk horen er geen auto's op die grachten geparkeerd te staan, ze worden vaak onregelmatig gebruikt en nemen onnodige ruimte in.

Maar veel dringender is het gebrek aan ruimte op de grote doorgaande (winkel)straten in de hele stad en dus niet alleen van oost naar west, maar ook van en naar het centrum.

Waarom moeten er auto's geparkeerd staan in de Kinkerstraat, de Jan Evertsenstraat, de De Clercqstraat en noem ze allemaal maar op? Er moet een tram doorheen, een of twee banen voor doorgaand verkeer, vrij liggende fietspaden.

Op de stoep is het vaak een soort Jumping Amsterdam. En dat allemaal omdat er een paar parkeerplaatsen moeten zijn?
Marcel Stephan, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden