Opinie

‘Waarom vraagt de wethouder alleen voor theater extra subsidie aan?’

Wethouder Touria Meliani overweegt meer geld vrij te maken voor theatersubsidies. Waarom alleen voor deze sector, vraagt Marco van de Klundert, directeur van Nieuw Vocaal Amsterdam, zich af.

Jeugd­theater De Krakeling. Mogelijk komt er voor theater 1,9 miljoen euro extra subsidie­budget. Beeld Lin Woldendorp

Voor het openingseffect zou ik willen zeggen dat ik nagelbijtend het afgelopen weekend heb doorgebracht. Dat was niet zo, maar de spanning liep wel flink op naarmate 3 augustus – en daarmee de uitslag voor onze meerjarige subsidieaanvraag bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) – naderde.

We hebben er vier jaar naartoe gewerkt en voor ons als relatief jonge non-profitorganisatie zou een structurele subsidie een geweldige ondersteuning zijn om ons product, hoogwaardig zangonderwijs, ook op de langere termijn beschikbaar te maken voor een zo breed mogelijke groep kinderen en jongeren. De beoordelingscommissie gaf een positief advies, te honoreren met 33.000 euro per jaar, ongeveer de helft van wat we vroegen.

Het besluit van het AFK pakt echter anders uit: niet honoreren, wegens het bereiken van het subsidieplafond. Na de eerste teleurstelling, denk je: fair enough, het AFK heeft de spelregels van tevoren tot in detail uitgelegd. Er was voor onze discipline cultuureducatie per jaar 2 miljoen euro beschikbaar en er is twee keer zo veel aangevraagd. Van de 24 aanvragen zijn er 15 toegekend, deze 15 ontvangen bij elkaar vrijwel exact het beschikbare bedrag. Wij behoren bij de vier aanvragers die, omdat het beschikbare budget vergeven is en we net niet goed genoeg beoordeeld werden, buiten de boot vallen.

Touria Meliani

Ons plan werd op een paar punten als zwak beoordeeld en natuurlijk verschillen wij hierover van mening met de commissie, mensen van vlees en bloed. En natuurlijk vinden wij het wrang dat de in onze ogen verkeerde conclusies die de commissie uit ons plan trok niet zijn aangepast nadat wij, ook weer volgens de spelregels, op uitnodiging van het AFK de commissie daarop mochten wijzen. Maar dat is niet waar het mij nu om gaat, want daarvoor staat ons het mogelijk indienen van een bezwaarschrift ten dienste.

Waar het om gaat, is het artikel in Het Parool dat ik maandagavond las, waarin de indruk ontstaat dat de meerjarige regeling toch een tombola is, een gokspel met willekeurige winnaars en verliezers. Kunst- en cultuurwethouder Touria Meliani gaat namelijk, op voorstel van het AFK, de gemeenteraad verzoeken 1,9 miljoen euro toe te voegen aan het budget voor de discipline theater, om daarmee het eerder gestelde budgetplafond van deze discipline te verhogen. De redenering daarbij is dat ‘er vooral voor de Amsterdamse theaters niet voldoende budget is. Er zijn dus aanvragen die inhoudelijk toereikend zijn, maar toch geen subsidie hebben gekregen.’

Waarom is er ‘vooral’ voor de theaters onvoldoende budget? In alle acht disciplines is ongeveer twee keer meer aangevraagd dan er beschikbaar is en zijn organisaties met een positieve beoordeling afgewezen.

Zeker, theater is met 13 miljoen euro verreweg de grootste aanvrager en er vallen veel aanvragers af, maar dat kan toch geen leidend criterium zijn? Met evenveel gemak zou je kunnen betogen dat het beter is om bijvoorbeeld wat geld toe te voegen aan een discipline waar het om ‘kleingeld’ gaat: in de discipline BFNA (zeg even beeld en architectuur) bijvoorbeeld was per jaar 2,9 miljoen euro beschikbaar en is er voor 6,5 miljoen euro aangevraagd. Er zijn hier twee aanvragers met een positief advies, die toch niet gehonoreerd worden. Zij vragen samen 55.000 euro per jaar aan. Vergeleken met de bedragen in de discipline theater is dat klein bier en toch vast niet van minder belang voor de stad?

Spelregels

Het spel wordt gespeeld met van tevoren tussen wethouder, AFK en aanvragers overeengekomen spelregels. Als dan achteraf de regels voor bepaalde spelers worden aangepast, is dat slecht te verteren.

Ik pleit ervoor dat onze wethouder voor alle aanvragers die met een positief advies toch afvielen wegens het bereiken van het subsidieplafond, een extra aanvraag doet bij de gemeenteraad. Of voor niemand.

Marco van de Klundert, zakelijk directeur Nieuw Vocaal Amsterdam.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden