Lezersbrief

‘Waarom verbreden we de A9 nog?’

De verbreding van de A9 is nergens voor nodig, zo betoogt Marcel van Gessel in deze ingezonden brief. ‘Denk ­vooruit, denk duurzaam, heb lef en, bovenal, pas je aan aan de huidige ­tijdgeest.’

Werkzaamheden op de aansluiting van de A9 met de vernieuwde A1 in 2016. Beeld Koen van Weel/ANP

Als belanghebbende en omwonende van de voor­genomen Amazonekap langs de snelweg A9 was ik blij om te lezen dat er eindelijk sprake is van een ‘opstand’ (Het ­Parool, vrijdag).

Met verbazing heb ik de afgelopen jaren gezien hoe besluitvorming ­inderdaad kan leiden tot een project waar we later spijt van krijgen. ­Aanvankelijk leek het logisch: bredere wegen (niet zes maar acht banen), een betere doorstroming vanuit ­Almere/Utrecht naar Schiphol en een ontlasting van de Ring A10 rond ­Amsterdam.

Dat was tien jaar geleden. Niemand vraagt zich na een decennium af of de aanpassing in de toekomst echt ­nodig is.

Met de inmiddels verbrede A2 is het vroegere fileprobleem op de A9 opgelost. Er staat zelden file, behalve als er een ongeluk is ­gebeurd op de A10 of A2. De A9 komt ook niet voor in de nationale file top 10.

Waarom dan verbreden en niet, ­anno 2019, verduurzamen? Het geld voor dit megadure project zou ­bijvoorbeeld gestoken kunnen ­worden in het aanleggen van goede fietsvoorzieningen voor toerfietsen die massaal vanuit Amsterdam in de weekeinden eropuit trekken om een rondje Ronde Hoep te fietsen.

Vlinderstruik

Leg een mooie fiets-/wandelbrug aan voor die honderden miljoenen euro’s. Plaats fatsoenlijke geluidsschermen die voldoen aan de eisen van deze tijd, win uit deze schermen duurzame energie met behulp van zonne­panelen. Maar vooral: laat als gemeente ­Ouder-Amstel eens je tanden zien als het gaat om een dergelijk grote ­destructie van je gemeente.

Fijn dat er een vlinderstruik komt, maar beter zou zijn het behoud van groen dat er al is, zodat vanuit dat punt gestreefd kan worden naar een nog betere leefomgeving voor bewoners en recreanten. Rest nog het benzinestation.

Misschien zou de norm van een ­benzinestation per aantal kilometers eens aangepast moeten worden anno 2019. Rijk en gemeente: denk ­vooruit, denk duurzaam, heb lef en, bovenal, pas je aan aan de huidige ­tijdgeest.

Marcel van Gessel, Ouderkerk aan de Amstel 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden