Massih Hutak Beeld Artur Krynicki

Waarom je de nieuwe Netflixserie Rhythm & Flow moet bekijken

Plus Massih Hutak

Ik kan iedereen van ­harte aanraden om de nieuwe Netflixserie Rhythm & Flow te bekijken. In deze competitie wordt het grootste hiphoptalent van de Verenigde Staten gezocht, die uiteindelijk 250.000 dollar wint.

Juryleden en raproutiniers Chance the Rapper, Cardi B en T.I. leiden de serie. Voorrondes zijn in Los Angeles, Chicago, New York en Atlanta, steden waar ze zelf vandaan komen met plekken die de allergrootste namen van de hiphop hebben voortgebracht zoals Tupac, Biggie, OutKast en Kanye West, om er een paar te noemen. De juryleden worden bovendien elk in hun eigen stad bijgestaan door andere lokale veteranen die de talenten voorzien van waardevolle adviezen.

Het eerste dat opvalt, is hoe uitgebreid en in de eigen cultuur geworteld deze productie is. Rhythm & Flow is niet alleen gemaakt door mensen die in hiphop een verdienmodel zien, maar door mensen die hiphop begrijpen, respecteren en ervan houden, voor én achter de schermen.

In elke fase zijn er professionals uit de industrie die de deelnemers begeleiden en uitdagen – ook niet de minste namen, zoals producers Sounwave, Hit-Boy, DJ Khaled en rapper King Los.

Elke ronde bevat een opdracht over een aspect van rap. Van freestylen en battelen tot het vormgeven van een eigen videoclip of een gastbijdrage op bestaande nummers van R&B-grootheden. Tot slot gaat het er natuurlijk om een geheel eigen geproduceerde track te performen tijdens een zelfbedachte show.

Tot zover de liefde, kennis en de productionele waarde die Netflix stopt in hiphop, wat niet meer dan logisch is aangezien dat wereldwijd het populairste muziekgenre is. De echte kracht van het programma zit hem natuurlijk in de talenten van wie je overduidelijk als kijker meer en meer moet gaan houden door middel van hun persoonlijke portretten. En dat doe je ook.

Natuurlijk is dat een vaste ­formule van talentenjachten en de serie is zo Amerikaans als maar kan, maar als het om hiphop gaat, is het persoonlijke aspect meer dan welk ander genre ook een onlosmakelijk onderdeel van wat zich uiteindelijk uit op het podium.

Een groot verschil met programma’s als America’s Got Talent is dat je in hiphop, met of zonder competitie, puur en alleen eigen werk schrijft en performt. Natuurlijk stikt het ook in de rap van de ghostwriters en stoppen alle goede musici iets persoonlijks in hun muziek, ook al zingen ze hun hele carrière covers. Maar het eigen verhaal, verteld op een zo authentiek mogelijke manier, is uiteindelijk wel de kern van het genre hiphop.

De opdrachten volgen elkaar in hoog tempo op, hebben een strak tijdschema, voeren de druk op en het is natuurlijk ook gewoon een genadeloze afvalrace. De absolute toppers zijn Troyman, Flawless, Londynn B en D Smoke.

Alle talenten vormen samen met de juryleden, het publiek en de makers van het programma uiteindelijk het ontroerendste portret van allemaal: dat van hiphop zelf. De allermooiste kunstvorm ter wereld.

Rapper en schrijver Massih Hutak (26) schrijft columns voor Het Parool.

Reageren? m.hutak@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden