PlusColumn

Waar gaat al dat onderwijsgeld heen?

Lorianne van GelderBeeld Linda Stulic

Wat zou u doen met 2400 miljoen? Ja ja, officieel heet dat 2,4 miljard, maar dat rijmt niet zo mooi. Het punt is: wat doe je met zo'n oneindig grote zak geld? Ik zou het wel weten. Een pand op de Brouwersgracht, een ­Tesla, een leuke villa in Zuid-Spanje, een operagezelschap en wereldvrede.

Dat bedrag, dat komt niet nergens vandaan. Dat is het belastinggeld dat beschikbaar wordt gesteld voor passend onderwijs. Het is meer, trouwens. Het ging in 2016 om 2,4 miljard euro. En de Algemene Rekenkamer concludeerde afgelopen week dat onduidelijk is waar dat geld heen gaat.

Dat geld is bedoeld voor passend onderwijs - van dyslexiebegeleiding tot assistenten voor hulp aan kinderen met gedragsproblemen.

2,4 miljard euro. Dat is zó veel geld. Daar kun je 23 keer Paul Pogba van kopen (de duurste voetbaltransfer ooit). Of ruim 25 keer Cristiano Ronaldo overnemen van Real Madrid.

Je kun er 68.571 leerkrachten van betalen. Maar het is dus onduidelijk waar dat geld naartoe is gegaan.

In Amsterdam gaat het uiteraard om een kleiner bedrag. Het zogeheten Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen verdeelt het geld voor passend onderwijs onder de schoolbesturen van de basisscholen en middelbare scholen in de stad.

Zij hebben ruim twintig miljoen euro per jaar te besteden. Ook dat is veel geld. En toch zijn er zat scholen waar leraren worstelen met leerlingen in de klas die meer hulp nodig hebben. Waar is dat geld dan gebleven?

Niet lang geleden sprak ik twee moeders die zich hadden verdiept in de miljoenenstromen van de schoolbesturen. Hun kinderen hadden op de basisschool flinke achterstanden opgelopen na een burn-outjaar van een juf en niemand had opgemerkt dat de kinderen dyslexie hadden. Pas toen ze zelf een onderzoek lieten doen, bleek die diagnose.

Maar voor extra begeleiding was volgens de school geen geld. De moeders werden met hun vragen van het kastje naar de muur gestuurd. Ook toen ik er voor hen nog achteraan ging, kwam ik niet verder.

Waarom is het zo moeilijk om te weten waar al dat onderwijsgeld heen gaat? Ik zeg niet dat bestuurders stiekem snelle ­auto's hebben gekocht (al zou dat ook niet voor het eerst zijn), maar overtuig me wel even met een bonnetje dat het naar een dyslexieonderzoek is gegaan.

Want we kunnen het pas hebben over het effect van passend ­onderwijs, over lerarensalarissen en werkdruk als we op zijn minst weten waar al die miljarden blijven.

Lorianne van Gelder (1984) is verslaggever en onderwijsspecialist bij Het Parool. In haar column schrijft ze over onderwijs en opvoeding. Reageren? lorianne@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden