Lezersbrief

‘Waar blijft de fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal?’

Terwijl de discussie over een brug over het IJ geen vooruitgang boekt, houdt Paroollezer Gert Jan Bakker bij deze een pleidooi voor een fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal, ergens tussen Amsterdam-Noord en Purmerend. 

Het Noordhollandsch Kanaal.Beeld Google Street View

Het is de hoogste tijd dat de gebieden ten oosten en ten westen van het kanaal fysiek aan elkaar worden verbonden.

Met de aanleg van het Noordhollandsch Kanaal in 1824 zijn de gebieden ten westen, met de huidige natuurgebieden het Twiske en het Ilperveld, en het gebied ten oosten van het kanaal, met het fraaie veenweidegebied van Waterland, van elkaar afgesneden. Het kanaal heeft een dikke streep door het gebied ten noorden van Amsterdam getrokken, en de ‘wond’ is nog niet geheeld.

Natuurlijk, op gezette tijden varen er heel fijne pontjes voor fietsers, zowel bij Ilpendam als bij Het Schouw. Maar als die niet varen, is er tussen Amsterdam en Purmerend geen enkele mogelijkheid het kanaal over te steken. Buiten het seizoen, of in de avonduren, kun je bijvoorbeeld niet van Den Ilp naar Ilpendam. Raar.

Amsterdam groeit en heeft groot belang bij het groene ommeland als recreatiegebied, maar een fietsbrug over het kanaal is natuurlijk óók voor de gehele regio van groot belang. De gemeentes Waterland en Landsmeer maar ook het Twiske en Oostzaan worden weer aan elkaar geklonken wat de bereikbaarheid voor deze regio’s enorm ten goede komt. Fietsers en recreanten kunnen dan gemakkelijk van het Twiske even doorsteken naar Broek in Waterland, of je kunt dan via een mooie route van Monnick­endam naar de Zaanse Schans fietsen.

In 2018 is bij Nigtevecht een fietsbrug gebouwd over het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat kanaal is véél drukker bevaren, en toch kon het daar ook. Het Noordhollandsch Kanaal is geen onderdeel van de staande mast­route, er is weinig scheepvaartverkeer. Waarom zou het bij ons dan niet kunnen?

Laat de gemeentes Amsterdam, Landsmeer en Waterland én natuurlijk de provincie hun krachten bundelen, alvast gelden reserveren in de komende begrotingen, en dan kan in 2024, als het Noordhollandsch Kanaal 200 jaar bestaat, de nieuwe fietsburg feestelijk geopend worden.

Gert Jan Bakker, Amsterdam-Noord

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden